Het belang van een marketingstrategie

Marketing is een onmisbare schakel binnen iedere onderneming. Elk bedrijf wil immers groeien. Wil je gezien worden in de markt, opvallen en klanten aantrekken? Dan komt daar de marketingstrategie om de hoek kijken. Een unieke marketingstrategie die aansluit op de doelstellingen, waarden en bedrijfscultuur van jouw organisatie helpt jouw bedrijf met het behalen van de opgestelde doelen. In dit artikel nemen we je mee in wat een marketingstrategie is en waarom deze zo belangrijk is.

Wat is een marketingstrategie?

Een marketingstrategie is een strategie die als fundament dient voor het behalen van jouw lange- en korte termijn bedrijfsdoelen. Het strategische handboek geeft jou handvatten om de juiste koers te varen én helpt bij het bereiken van de juiste doelgroep en het vergroten van jouw omzetdoelen. De positionering van jouw bedrijf in de markt wordt bepaald en de focus ligt op een goede afstemming tussen de organisatie en de omgeving. De kern die hierin de basis vormt is: wat wil je bereiken en wat heb je daarvoor nodig?

De keuze voor de juiste strategie

Werken zonder de juiste strategie staat gelijk aan rijden zonder te weten waar je naartoe gaat. Je komt namelijk niet aan op jouw bestemming omdat je niet weet wat jouw bestemming is. Een strategie bepalen doe je niet zomaar, hiervoor maak je een juiste afweging. Iedere strategie is voor elk bedrijf anders. Waar voor de één content marketingstrategie goed werkt, werkt een merkpositioneringstrategie goed voor een ander.

Weet je de juiste marketingstrategie te bepalen dan levert het vele voordelen op. Je werkt toe naar:

  • Een hogere omzet;
  • Het bereiken van de juiste doelgroep;
  • Het versterken van de relatie met jouw doelgroep;
  • Het voldoen aan de behoeften en verwachtingen van jouw doelgroep;
  • Én naar een continue groei van jouw bedrijf.

Houd daarbij in gedachten dat een marketingstrategie altijd verandert. Trends en ontwikkelingen gaan sneller dan ooit. Ook jouw marketingstrategie beweegt hierin mee. Daarbij werk je constant toe naar doelen. Je stelt ze bij en werkt hier vervolgens verder aan.

Wil jij advies over jouw marketingstrategie?

Weet je niet waar je moet beginnen met jouw eigen marketingstrategie? Onze marketingexperts helpen je graag.

Melissa Roossien Melissa Roossien
Auteur
Melissa Roossien

Alles wat met beeld, tekst en creatie te maken heeft vind ik echt een super leuke uitdaging. En vooral content creëren voor klanten. Want wat is er mooier dan succesvolle content maken voor klanten? Bij ipsis werk ik met een breed klantenpakket wat ik onwijs uitdagend en leuk vind om te doen. Elke klant is anders, dat is wat het voor mij zo leuk maakt!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>Meer verkopen door vertrouwen</p>

Meer verkopen door vertrouwen

 
<p>Waarom is conversie-optimalisatie belangrijk?</p>

Waarom is conversie-optimalisatie belangrijk?

 
<p>Lead nurturing: zet leads om naar klanten</p>
Melissa Roossien

Lead nurturing: zet leads om naar klanten

 
0229272700