8 vragen om je doelgroep beter te bepalen
Om je marketingstrategie een juiste richting te geven, is het allereerst het belangrijkste om te bepalen wie jouw doelgroep is. We kunnen ons product of dienst namelijk niet op iedereen afstemmen! Hoe onderscheidt jouw product of dienst zich? En op wie wil je je hiermee richten?
Je kunt hiervoor je doelgroep formuleren, en op basis hiervan een ijkpersoon, ook wel persona genoemd, samenstellen. Hoe meer informatie je hebt, of weet te vinden, over je persona, hoe gerichter je content kunt ontwikkelen voor zijn problemen en/of vragen. Daarnaast kun je zo ook bepalen op welke kanalen deze persona zich bevindt, zodat je gerichte marketing ook daadwerkelijk bij je doelgroep terechtkomt. Een boodschap via Facebook verspreiden terwijl je jongeren onder de 18 wilt bereiken bijvoorbeeld ontzettend zonde!
Maar hoe bepaal je dan uit wie jouw doelgroep bestaat? Probeer onderstaande vragen te beantwoorden om een beeld te krijgen:
Bepaal je doelgroep met deze 8 vragen:
- Binnen welke regio is de doelgroep te vinden? Lokaal, regionaal, landelijk of internationaal?
- Richt je product zich op mannen of vrouwen of allebei?
- Binnen welke leeftijdscategorie bevindt je doelgroep zich?
- B2B of B2C, op welke markt sluit je product/dienst het beste aan?
- Via welke kanalen kun je je doelgroep het beste bereiken?
- Wat zijn specifieke kenmerken van je doelgroep?
- Wat zijn de algemene pijnpunten met betrekking tot je product/dienst?
- Wat zij de meest voorkomende bezwaren tegen je product/dienst?
Meerdere doelgroepen mogelijk!
Het kan natuurlijk ook goed zijn dat je meerdere doelgroepen hebt! Verkoop je bijvoorbeeld vloeren aan zowel zakelijke als particuliere klanten? Onderscheid in je marketingstrategie dan ook twee aparte doelgroepen, en dus ook twee aparte persona's. Beide doelgroepen wil je namelijk op een aparte manier bereiken met verschillende kanalen en ook een verschillende boodschap. Houdt er wel rekening mee dat het belangrijk is om een duidelijk beeld te krijgen van de verschillen tussen deze doelgroepen. Zo kun je je content specifieker ontwikkelen en spreek je beide gerichter aan. En, zoals voor marketing belangrijk is: relevanter = beter!
Welke doelgroep wil jij bereiken?
Wil je hulp bij het bepalen van jouw doelgroep en hoe je deze kunt bereiken? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.