De kunst van goede webcare

Hoewel soms wordt gedacht van wel, draait goede webcare niet om het zo snel mogelijk de kop indrukken van elke kritische vraag, elke klacht en elke opmerking. Een snelle, transparante reactie waarin je duidelijk aangeeft dat je openstaat voor een dialoog is vaak genoeg. Daarmee laat je jouw volgers meteen zien dat je niets te verbergen hebt. Het vertrouwen in jouw organisatie groeit.

Wees alert. Als een reactie op een vraag, klacht of opmerking lang op zich laat wachten verlies je het vertrouwen van de doelgroep. Reageer je snel op berichten via Facebook? Dan maak je een positieve indruk, want Facebook toont op jouw pagina hoe snel er doorgaans op berichten wordt gereageerd.

Dat betekent niet dat je dag en nacht online moet zijn, maar op werkdagen wordt absoluut snel een reactie verwacht. En daar zit meteen het knelpunt. Niet iedereen heeft tijd om de social mediakanalen doorlopend te monitoren.

Social listening

Weet jij wat er over jouw organisatie wordt gezegd online en wat over de branche wordt gedeeld? Wie zijn jouw online ambassadeurs en hoe had een social mediacampagne nog relevanter kunnen zijn? Met social listening kom je erachter! Social listening houdt in dat je alle conversaties rondom jouw organisatie, merk, product, dienst, doelgroep of branche kunt volgen en monitoren. Deze gegevens kun je omzetten in data en advies. Gebaseerd op de gegevens kun je strategische beslissingen maken en jouw online reputatie in beeld krijgen.  

Webcare en social listening door ipsis

Maak je gebruik van de diensten van ipsis? Dan kennen de specialisten van ipsis jouw organisatie. Zij nemen het stukje webcare graag op zich. Onverwachte gebeurtenissen op social media zijn niet langer hoofdpijndossiers, maar worden deskundig opgelost. Daarnaast houden wij goed in de gaten wat er over jouw organisatie en branche wordt gezegd, zodat je hier goed op in kunt spelen. Wil je hier meer over weten of heb je vragen over onze diensten? Neem vooral contact met ons op, wij helpen je graag.