Wat is inboundmarketing?

Tegenwoordig verwerken mensen in één dag net zoveel informatie als rond het jaar 1800 in een jaar tijd. Hierdoor zijn we kritisch geworden. Bovendien is het tegenwoordig gemakkelijk om aanbieders van diensten en producten met elkaar te vergelijken. Inboundmarketing is een pull-marketingtechniek gericht op het aanbieden van relevante content in de vorm van met name tekst en beeld. Bij inboundmarketing ga je uit van jouw USP’s, jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent. Je vertelt een uniek verhaal en stelt je op als adviseur en als specialist in jouw branche. Je wil dat de doelgroep begrijpt wat je doet en waarom dit voor hen relevant is. Daarmee verdien je het vertrouwen van (mogelijke) klanten. Inboundmarketing is altijd een combinatie van middelen die elkaar versterken. Online en offline.

Feiten en cijfers over inboundmarketing

Om een beeld te schetsen, hebben wij enkele treffende voorbeelden op een rijtje gezet:

  • Bedrijven met meer dan 40 relevante landingspagina’s ontvangen 12x zoveel leads via de website dan bedrijven die niets met landingspagina’s doen.
  • 7 van de 10 bedrijven die actief zijn op LinkedIn scoren via dit kanaal nieuwe klanten.
  • Als niet binnen 10 seconden duidelijk is wat jouw bedrijf doet, gaat de websitebezoeker op zoek naar een andere website.

Deze cijfers laten duidelijk zien dat het belangrijk is om bij een voor jou relevante doelgroep onder de aandacht te komen. De klant is ergens naar op zoek en jij wil gevonden worden. Inboundmarketing hoort daarom zeker thuis in jouw marketingstrategie.

Communicatiemiddelen

Gevonden worden door de klant, dat klinkt heel aardig. Hoe doe je dat? Naast de bekende begrippen SEO en SEA bestaat inboundmarketing vooral uit het delen van kennis en het creëren van een band met de potentiele klant. Hiervoor heb je interessante content nodig. Dit bestaat uit tekst en beeld. Niet alleen foto’s, maar ook (of júist!) video. Denk bijvoorbeeld aan blogs, vlogs, social media, e-books, infographics, webinars, cases en e-mailings. Net als bij alle communicatie is het van groot belang dat het doel en de doelgroep vooraf goed in kaart wordt gebracht.

Aan de slag met inboundmarketing

ipsis gelooft in de kracht van inboundmarketing. Daarom zijn wij nieuwsgierig naar jouw verhaal. Want aan de hand daarvan zetten wij een doelgerichte inboundmarketingstrategie op papier. Daarna gaan we aan de slag. Tussendoor meten we het resultaat van onze inspanningen. Op die manier zijn wij in staat de campagnes op elk moment bij te sturen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van inboundmarketing? Neem dan vooral contact met ons op.

Wil jij meer informatie?

Vul onderstaande formulier in:

Naar tips en updates

Nieuwsbrief ontvangen?
Ik accepteer de privacyvoorwaarden