Als je een nieuwsbrief uitstuurt via de mail dan kan het zijn dat deze bij sommige ontvangers in de spamfolder belandt en dus nooit gelezen wordt. Zelfs wanneer je geen spambericht verstuurt is er een kans dat jouw zorgvuldig voorbereide email wél in de spambox terecht komt. Maar hoe zit dat dan precies? In dit artikel vertellen wij jou alles wat je moet weten over spamfilters en hoe je deze kunt vermijden.

spam.png

Wat is spam?

Spam is de verzamelnaam voor alle e-mails die in grote aantallen verstuurd worden naar mensen die niet hebben ingestemd om de mail te ontvangen. De inhoud van spamberichten heeft vaak een commercieel karakter; het betreft meestal een winactie of een hoge korting.

 

Spamfilters en hun puntensysteem

Om zoveel mogelijk spamberichten te identificeren zijn er spamfilters ontwikkeld. Dit zijn programma’s die als het ware voor de ingang van een inbox staan en alle spam e-mails onderscheppen en toegang tot de inbox weigeren. Alle e-mails die door de spamfilter worden tegengehouden belanden uiteindelijk in een aparte map, meestal onder de naam ‘ongewenste e-mail’, ‘spamfolder’ of ‘junkmail’.

Tot nu toe klinkt het logisch: e-mailproviders gebruiken spamfilters die ervoor zorgen dat je alleen de gewenste e-mails binnen ziet komen. Maar hoe bepalen de spamfilters welke e-mails tegen worden gehouden en in de spamfolder terecht komen?

Spamfilters hanteren een puntensysteem en beoordelen alle binnenkomende e-mails aan de hand van zogeheten ‘spampunten’. Hoe meer punten een e-mail krijgt, hoe groter de kans op spam. Ook wanneer jouw samengestelde e-mail helemaal geen spam is, kan het zijn dat deze bij ontvangers toch tussen de ongewenste e-mails belandt. Jouw nieuwsbrief bevat dan een aantal triggers die het spamfilter doet besluiten dat de e-mail niet te vertrouwen is.

Hoe voorkom je dat jouw e-mail als spam wordt gezien?

Voor elk verdacht element in een e-mail wordt een spampunt toegewezen. Hoeveel punten er samen uiteindelijk voor zorgen dat jouw e-mail als spam wordt gemarkeerd hangt af van de instellingen van de e-mailprovider. Wil je de kans dat jouw e-mail in de spamfolder terecht komt verkleinen? Probeer dan het aantal spampunten die aan jouw e-mail worden toegewezen te beperken.

Spammails bevatten vaak woorden als: gratis, win, geld terug, actie, deal, op=op, bespaar en maak kans op. Ook het gebruik van veel uitroeptekens of de combinatie van een vraagteken én een uitroepteken achter een zin alarmeren elke spamfilter. Komen er een aantal van deze woorden en tekens in jouw e-mail voor, dan kan het zijn dat dit resulteert in een aantal spampunten. Zorg er dus voor dat de inhoud van de nieuwsbrief die je wil uitsturen niet te veel van dit soort woorden en tekens bevat. Een mailonderwerp als: ‘Wil je kans maken op het winnen van dit product?! Op=op!!!!’ moet je dus absoluut vermijden!

Voorkom ook het gebruik van verschillende lettertypes, zorg voor correcte spelling en let er op dat je meer tekst dan afbeeldingen invoegt. Daarnaast is het belangrijk om niet te grote afbeeldingen in te voegen. Het lijkt misschien handig om een apart e-mailadres voor de nieuwsbrieven aan te maken, zoals bijvoorbeeld nieuwsbrief@jouwdomeinnaam.nl. Niet doen, dit verhoogt namelijk de kans dat jouw e-mail als spam wordt gemarkeerd. Bestaande e-mailadressen worden als betrouwbaarder gezien omdat er al mailwisselingen via het adres hebben plaatsgevonden en het in de contactlijst van ontvangers is opgeslagen.

Programma voor het verzenden van nieuwsbrieven

Er zijn veel gratis tools beschikbaar waarmee het mogelijk is om nieuwsbrieven te maken en te versturen. Deze tools kunnen goed werken, maar meestal behalen betaalde mailingsprogramma’s een beter resultaat met een lager spampercentage. ipsis werkt met MailOn, een veilige en gebruikersvriendelijke nieuwsbrieventool. In MailOn is het mogelijk om bepaalde spamrecords te activeren, die ervoor zorgen dat er minder e-mails bij ontvangers in de spamfolder terecht komen.

Wil je meer weten over spamfilters of ben je geïnteresseerd in MailOn? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op

Aida 1
Geschreven door:

Aida de Haan

Marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

mail.png

Kiezen tussen virtuele en fysieke post

Standard Quality Control Collage Concept

Google Consent Mode V2: de noodzaak van een geschikte cookiebanner

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Standard Quality Control Collage Concept

Google Consent Mode V2: de noodzaak van een geschikte cookiebanner

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie