De meest gemaakte fouten bij het opstellen van een nieuwsbrief

Je doet je uiterste best om een mooie nieuwsbrief met een pakkende tekst en mooie beelden op te maken. Na het versturen van de nieuwsbrief blijkt dat jouw werk in de spambox is beland of direct wordt weggegooid door de ontvanger. Daar doe je het natuurlijk niet voor. Gelukkig kun je dit voorkomen door je bewust te zijn van de stappen die je zet wanneer je de nieuwsbrief opstelt.

Veelgemaakte fouten bij het opstellen van een nieuwsbrief

Het is belangrijk dat jouw nieuwsbrief aan een aantal voorwaarden voldoet om niet als spam gezien te worden en om op te vallen bij jouw ontvangers, zodat de nieuwsbrief goed wordt geopend.

Optimalisatie mobiel wordt vaak vergeten

Steeds vaker zien we dat e-mails worden geopend op een mobiel apparaat. Daarom is het van belang om rekening te houden met hoe jouw nieuwsbrief er op een mobiel apparaat uit ziet. Dit wordt vaak vergeten, waardoor tekst en beeld niet mooi mee schalen. De nieuwsbrief is daardoor niet goed leesbaar en wordt gezien als spam, waardoor het in de verkeerde inbox belandt.

Ongeorganiseerde lijsten

In de praktijk wordt het opschonen van e-maillijsten nog weleens vergeten. Zijn er mensen in jouw mailinglijst die jouw nieuwsbrieven al weken of maanden niet hebben geopend? Besteed hier dan niet meer tijd aan dan nodig en verwijder deze contacten uit de lijst. Spam-filters letten hier ook op.

Onderwerp spreekt niet aan

De ontvanger ziet als eerste jouw e-mail met het onderwerp in beeld binnenkomen. In de eerste seconden maakt de ontvanger bewust of onbewust de keuze om de e-mail te openen. Als het onderwerp niet aanspreekt heb je een grote kans dat de ontvanger de nieuwsbrief niet opent en misschien wel direct verwijderd. Wil je bereiken dat jouw nieuwsbrief onder ogen komt bij jouw ontvanger, dan is het belangrijk dat het onderwerp pakkend is en uitnodigt om te lezen.

Proeflezen wordt niet gedaan

Een tekst is vaak nooit in een keer perfect. Het is belangrijk dat je jouw tekst op een ander moment controleert op spellingsfouten. Zo is de tekst niet slordig en kom je professioneler over. Loop daarbij ook direct de links na en controleer of deze linken naar de juiste pagina.

Stel een pakkende nieuwsbrief op met deze tips

Nu je een aantal van de meest belangrijke oorzaken weet waarom jouw nieuwsbrief mogelijk in de spambox terechtkomt en/of waardoor jouw nieuwsbrief direct wordt verwijderd door jouw ontvangers, geven wij jou tien tips om dit in het vervolg te voorkomen:

  1. Kwaliteit boven kwantiteit
  2. Overtuig de lezer met een pakkend onderwerp
  3. Gebruik een eigen domein e-mailadres
  4. Zorg ervoor dat jouw mail responsive is (mobile-first principe)
  5. Maak geen gebruik van URL-verkorters
  6. Verwerk de optie ‘afmelden’ altijd in je nieuwsbrief
  7. Vermijd uitspraken die te mooi zijn om waar te zijn (risicovrij, gratis, uniek, geen kosten etc.)
  8. Goede verhouding tussen afbeelding en tekst (ongeveer 50/50)
  9. Schoon je mailinglijsten op
  10. Wees je bewust van de risico’s die je loopt wanneer je geen of te weinig rekening houdt met de regels van de spam-filters

Hulp nodig bij jouw nieuwsbrief?

ipsis weet als geen ander hoe belangrijk e-mail is om de doelgroep te bereiken. Heb jij vragen over het opstellen van een goede nieuwsbrief of over e-mailmarketing? Wij beantwoorden graag al jouw vragen en helpen je bij het opzetten van een goede nieuwsbrief. Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 272700 of mail naar info@ipsis.nl.

Melissa Roossien Melissa Roossien
Auteur
Melissa Roossien

Alles wat met beeld, tekst en creatie te maken heeft vind ik echt een super leuke uitdaging. En vooral content creëren voor klanten. Want wat is er mooier dan succesvolle content maken voor klanten? Bij ipsis werk ik met een breed klantenpakket wat ik onwijs uitdagend en leuk vind om te doen. Elke klant is anders, dat is wat het voor mij zo leuk maakt!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>Eindejaarsactie; nu 1 maand Feedback Company gratis</p>
Vincent Castenmiller

Eindejaarsactie; nu 1 maand Feedback Company gratis

 
<p>De meest gemaakte fouten bij het opstellen van een nieuwsbrief</p>
Melissa Roossien

De meest gemaakte fouten bij het opstellen van een nieuwsbrief

 
<p>Creëer succes met het BITSER-model</p>
Melissa Roossien

Creëer succes met het BITSER-model