Hoe vaak krijg jij nog echte tastbare post op de deurmat? Tegenwoordig verloopt de meeste communicatie online via Whatsapp, mail en social media. Voor de meeste communicatie met (potentiële) klanten wordt het internet ingezet. Maar is het slim om de focus alleen op digitale kanalen te leggen? 

Gooi de postzegels en enveloppen nog niet de deur! Adverteren en communiceren via het internet is goedkoop en snel, maar is het ook altijd even effectief? Mailboxen lopen vol, mailtjes worden vluchtig doorgelezen en soms niet eens geopend. Dat biedt mogelijkheden voor de oude vertrouwde brievenbus. De traditionele direct mail is namelijk nog springlevend en biedt jou als ondernemer veel kansen!

mail.png

Alleen internet is niet genoeg

Een onderzoek van Litmus laat zien dat meer dan de helft van alle e-mails wordt verwijdert binnen 2 seconden. Jouw boodschap wordt dus vaak niet gelezen en potentiële klanten doen daarmee dus geen kennis op van jouw product of dienst. We ontvangen te veel e-mails om geïnteresseerd te kunnen zijn in elke mail die binnenkomt. Via de brievenbus ontvangen we daarentegen steeds minder post. Een brief in de brievenbus valt dus steeds meer op.

Het verschil tussen fysieke mail en e-mail

Het is niet zo dat digitale mailings helemaal niet werken. De helft van de mensen die het wel leest kan een potentiële klant zijn. Toch moeten we ons bij het verzenden van een bericht bedenken of het meer geschikt is voor e-mail of voor fysieke post. Aan beide middelen hangen andere voordelen vast. Een e-mail is snel beantwoord en gedeeld. Post valt meer op en leest prettiger als er langere teksten in staan. Wanneer zet je nou wat in?

E-mail:

  • Wanneer je direct respons wil
  • Als follow-up
  • Voor nieuws en updates
  • Snel en informeel

Fysieke mail:

  • Product of dienst bekend maken
  • Catalogus of folder
  • Serieuze boodschap overbrengen
  • Valt op en maakt een goede indruk

Veel mensen zien fysieke mail als autoriteit en het wordt daardoor goed geopend en serieus genomen. Beide opties hebben hun kanttekeningen, maar juist door er een combinatie van te maken ontstaan er goede kansen. Vind hierin jouw eigen mix van kanalen. Het zijn perfecte middelen om mee uit te proberen en te testen.

Neem contact op

Heb jij zin gekregen om hiermee aan de slag te gaan en de perfecte mailing-mix te vinden? Wij ondersteunen jou hier graag bij! Neem voor meer informatie contact met ons op.

Neem contact op

Aida 1
Geschreven door:

Aida de Haan

Marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

spam.png

Voorkom dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder belandt

Standard Quality Control Collage Concept

Google Consent Mode V2: de noodzaak van een geschikte cookiebanner

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Standard Quality Control Collage Concept

Google Consent Mode V2: de noodzaak van een geschikte cookiebanner

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie