“Mensen scannen, ze lezen niet. Schrap minstens de helft van een tekst die je voor offline communicatie gebruikt.” Kortom: kort en bondig. Dat is het advies, maar is dat werkelijk zo en hoe kort is dan kort?

Is 250 woorden kort genoeg? Of is 500 woorden beter, want dan kun je trefwoorden vaker gebruiken en scoor je beter in Google.

Waar het in essentie op neerkomt, zijn 3 belangrijke vragen om de lengte van je content te bepalen:

  • Wat is het doel van je bezoeker?
  • Hoe zoekt hij naar de content om dat doel te bereiken?
  • Hoeveel informatie heeft hij nodig om een actie te ondernemen?
tekst lang of kort

Een voorbeeld met die 3 vragen


Ik zocht naar een apparaat om mijn wifi overal in huis en kantoor dezelfde sterkte te geven. Ik had er al over gelezen en wist exact wat ik nodig had. Ik had dus al een berg informatie in mijn rugzak toen ik online ging. Mijn doel is dus prijs vergelijken en kopen. Ik zoek op: “Devolo dlan 500av roaming wifi move networking kit”.

Hoe anders was dat als ik een vriend had verteld over hoe frustrerend het is dat mijn wifi niet overal even sterk bereik heeft en hij me vertelde dat Devolo daar oplossingen voor heeft.

Dan is die merknaam de enige informatie in mijn rugzak. Meer informatie om te weten of dit is wat ik zoek is dan mijn eerste doel, daarna eventueel kopen. Ik zoek in Google op ‘Devolo’ en hoop op een link naar meer informatie om te kunnen besluiten wat ik nodig heb. Ik wil weten welke oplossingen ze hebben, hoe die werken, of ze ook bij mij gaan werken, welke problemen zich kunnen voordoen, wat ik allemaal moet installeren etc.

Het is maar goed dat ik wist wat ik zocht, want op de website van Devolo was ik daar niet uitgekomen.

Wat de lengte van je website teksten met conversie te maken heeft


Eén van de meest effectieve manieren om van meer bezoekers klanten te maken, is twijfels wegnemen bij die bezoekers. Die twijfels zitten in hun hoofd. Het zijn de vragen die ze zich stellen voor het nemen van een aankoopbeslissing.

De lengte van je teksten is vaak de eenvoudigste manier om die twijfels te verminderen. Vraag je af waarom mensen wel of niet reageren, zich inschrijven, bestellen. Is het duidelijk genoeg hoe jouw product of dienst hen helpt? Dat het veilig is? En dat jij en je producten en diensten te vertrouwen zijn?
 Iets toevoegen of schrappen kan een wereld van verschil maken voor je conversie. Denk daarom goed na over hoe je alle twijfels bij je bezoekers tackelt.

Met te weinig tekst loop je het risico dat je niet alle twijfels wegneemt en haakt je bezoeker af. Andersom roep je met meer tekst dan nodig nieuwe twijfels op. In beide gevallen gaat je toegevoegde waarde ten onder door de content.

Relatie tussen lengte van je websiteteksten en complexiteit/kosten van je product of dienst


Uit testen van MarketingExperiments.com blijkt dat er een directe relatie is tussen de kosten/complexiteit van je product of dienst en de hoeveelheid informatie die nodig is om je bezoeker te sturen in zijn beslissingsproces.

  • Korte teksten werken beter bij een goedkoper of simpel uit te leggen product of dienst, omdat het minder verplichtingen voor je bezoeker met zich meebrengt. Je bezoeker heeft daardoor minder vragen en twijfels (angst). Bijvoorbeeld inschrijven op een nieuwsbrief of een gratis e-book downloaden brengt weinig risico en verplichtingen voor je bezoeker met zich mee.
  • Lange teksten werken beter bij een duurder of complex product of dienst, omdat het meer verplichtingen voor je bezoeker met zich meebrengt. Je bezoeker stelt zich meer vragen, heeft grotere twijfels en vraagt dus om meer zekerheid dat hij de juiste beslissing neemt om jouw product of dienst te kopen.

Checklist voor optimale lengte van je teksten

In de video van het webinar Long copy vs. short copy (Engelstalige video) van MarketingExperiments.com is naast voorbeelden (vanaf minuut 23:55 in de video) de volgende checklist gepresenteerd om de optimale lengte van je teksten te bepalen:

  • Heb je een duur product of dienst. Eentje waarbij voor de aankoopbeslissing een antwoord op meer vragen nodig is om de angst voor een miskoop te tackelen. Of is de betrokkenheid van je bezoeker vereist.
  • Hoe complex is je product of dienst: heeft het veel of weinig uitleg nodig om begrepen te worden.
  • Hoeveel kennis heeft je bezoeker al als hij op je website aankomt? Kent hij je product al en is hij er specifiek naar op zoek of is hij zich aan het oriënteren.
  • Beschrijft of ondersteunt de inhoud van je website de toegevoegde waarde van je product of dienst. Alle tekst die dat niet doet, kun je sowieso schrappen.
  • Kan het design van je pagina zo worden aangepast dat alle relevante inhoud in de hoofdkolom staat? Zet alle niet-noodzakelijke, maar ondersteunende content in de rechterkolom.

Neem contact op

Meer informatie over de het schrijven van webteksten? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op

 

 

Isabel 1
Geschreven door:

Isabel Konijn

Marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Blog Verkeerdeuitspraken Ipsis

Deze Nederlandse uitdrukkingen worden verkeerd uitgesproken: onze top 5

28629.jpg

Tips voor een goed converterende call-to-action knop

emoji.png

De invloed van emoji op onze communicatie

28629.jpg

Tips voor een goed converterende call-to-action knop

emoji.png

De invloed van emoji op onze communicatie