Tips voor een goed converterende call-to-action knop

Een call to action betekent letterlijk een ‘oproep tot actie’. Door middel van een call-to-action knop spoor je een websitebezoeker aan om over te gaan tot actie. Bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte, het maken van een afspraak of het bestellen van een artikel in een webshop. Call-to-action knoppen worden ook wel CTA’s genoemd en zijn er in allerlei vormen en kleuren. De wijze waarop je deze knop inzet op je website of -shop speelt een grote rol voor het behalen van een goed resultaat. Ben je benieuwd hoe je een goede call-to-action knop maakt die converteert? Je leest het in deze blog.

Zorg ervoor dat jouw call to action eruit ziet als een knop

Een website of -shop met een minimalistisch design is helemaal van deze tijd. Vaak zie je dat knoppen in een dergelijk design wegvallen; de knop heeft dan bijvoorbeeld geen randen en geen kleuropvulling. Dit staat misschien mooi, maar daar is alles ook mee gezegd. Een onopvallende call-to-action knop gaat namelijk aan het doel voorbij. Bezoekers zullen de website sneller verlaten zonder de gewenste actie te ondernemen. Door een call-to-action knop afwijkend te maken, springt dit in het oog van de bezoeker en zal je merken dat dit meer resultaten oplevert.

Maak de call-to-action knop in een opvallende kleur

Niet alleen de vorm, maar ook de kleur van een call-to-action knop is van groot belang. Een grijze knop op een grijze pagina trekt over het algemeen minder aandacht dan een knop in een opvallende kleur. Zorg ervoor dat de kleur van de call-to-action knoppen een groot contrast vormt met de overige kleuren op de website. Houd er ook rekening mee dan niet alle knoppen een call-to-action zijn. Voor de knoppen die het meest op moeten vallen kies je een afwijkende kleur zoals bijvoorbeeld groen, rood, oranje of geel. Voor de overige knoppen kun je een kleur kiezen die aansluit op de huisstijl. Let op dat je niet té veel knoppen op laat vallen. Zo bereik je niet het gewenste resultaat; de websitebezoeker weet dan ook niet meer waar hij moet kijken.

Kies voor een actiegerichte tekst in de knop

De tekst die je in de knop plaatst heeft een groot effect op de uiteindelijke conversie. Zorg er altijd voor dat de tekst in de knop duidelijk is. Gebruik dus liever niet ‘klik hier’, maar omschrijf de actie, dus bijvoorbeeld ‘download de brochure’. Om de conversie te verhogen kun je er ook voor kiezen om de knop persoonlijk te maken. Een voorbeeld van een persoonlijke tekst in een call-to-action knop is: ‘Ja, ik wil dat je contact met mij opneemt’, of ‘Ja, ik wil mij inschrijven’.

Voeg een icoon toe aan de call-to-action knop

Je kunt de boodschap van de knop nog meer versterken door een passend icoon toe te voegen. Als je een herkenbaar icoon gebruikt, zoals bijvoorbeeld een telefoon in een ‘neem contact op’ knop, dan kan een websitebezoeker bij het snel scannen van de pagina al direct zien wat de bedoeling van de knop is. Dit kan ertoe leiden dat een websitebezoeker sneller overgaat tot actie.

Plaats de call-to-action knop op de juiste plek

Indien je gebruik maakt van call-to-action knoppen is het belangrijk dat deze op de juiste plek staan. De knop kan nog zo opvallen, maar wanneer de bezoeker deze niet tegenkomt schiet je hier niet zoveel mee op. Om de juiste positie van de knop op de website te bepalen is het belangrijk om goed naar het doel van de knop te kijken. Een CTA hoeft niet altijd bovenaan een pagina te staan, vaak is het belangrijk om eerst een tekst met uitleg te plaatsen, zodat de bezoeker overtuigd raakt, daarna de knop aanklikt en zo over tot actie kan gaan.

Houd de resultaten van je call-to-action knoppen goed in de gaten

Onthoud dat het gedrag van websitebezoekers kan veranderen. Houd de conversie van je CTA’s dus goed in de gaten. Constateer je opeens minder klikken? Bekijk dan opnieuw wat je zou kunnen veranderen om de knop meer op te laten vallen.

Wil je ook goed converterende call-to-action knoppen op je website of -shop?

Of wil je meer weten over goede call-to-action knoppen? Dan ben je bij ipsis aan het juiste adres. Wij gaan graag voor je aan de slag met een goede call-to-action knop die wél converteert. Neem gerust contact op, wij staan voor je klaar!

Melissa ten Klei Melissa ten Klei
Auteur
Melissa ten Klei

Bij ipsis kan ik mijn enthousiasme voor marketing kwijt in mijn dagelijkse werkzaamheden. Een hecht team vol passie, kennis en creativiteit; ik voel mij hier écht thuis. Ik werk hard om het beste resultaat voor onze klanten te behalen. Wanneer mijn inspanningen in succes resulteren is mijn dag geslaagd en ga ik tevreden naar huis!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>Oh nee, wat nu? Third party cookies zijn straks verleden tijd</p>
Melissa Roossien

Oh nee, wat nu? Third party cookies zijn straks verleden tijd

 
<p>Talent werven met succesvolle recruitment marketing</p>
Melissa Roossien

Talent werven met succesvolle recruitment marketing

 
<p>Tips voor een goed converterende call-to-action knop</p>
Melissa ten Klei

Tips voor een goed converterende call-to-action knop