Deze Nederlandse uitdrukkingen worden verkeerd uitgesproken: onze top 5 

Je hebt er vast weleens ééhoren vallen. Op kantoor, aan de keukentafel of tijdens de après-skiGeen glas (dat trouwens ook), maar een Nederlandse uitdrukking die niet klopt. Op het eerste 'oor' klinkt het vaak goedDaarna begin je te twijfelen. Wij hebben de leukste mix-ups voor je op een rijtje gezet.  

 

‘Iemand doodgooien met een blije mus’ 

Wij hebben er smakelijk om gelachen. Het is natuurlijk iemand blijmaken met een dooie mus. Wat zoveel betekent als iemand een prachtige auto beloven, om vervolgens met een oud barreltje aan te komen die maar net aan start. Sta je straks weer stil op de A7…  

Dat is er met de paplepel ingeslagen’ 

Klinkt vrij heftig. Ingegoten is wat dat betreft een zachtere woordkeuze. En de enige juiste overigens. Het betekent dat je iets van huis uit hebt meegekregen. Vaak gaat het dan om een belangrijke waarde of interesse waar veel aandacht aan wordt besteed. 

‘Je moet het paard niet in de bek schijten’ 

Ook bij deze uitspraak hielden wij het niet droog. Het is natuurlijk ‘Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken’. Een uitdrukking die misschien wel van toepassing is geweest tijdens de afgelopen kerstdagen. Ook al is je cadeau niet helemaal naar wens, het gaat om het gebaar.  

De laatste loodjes op de i zetten’ 

Een mooie samensmelting van ‘De laatste loodjes wegen het zwaarst’ en ‘De puntjes op de i zetten’. En natuurlijk kunnen beide ook heel goed samengaan. Zo zet je met die laatste loodjes vaak net dat puntje op de i. ;)   

‘De spijker misslaan’ 

Dat is ons allemaal weleens overkomen. Hopelijk zonder een pijnlijke duim tot gevolg. De fout zit ‘m in dit geval in de spijker. Die kun je het best vervangen door een plank. Daarmee geef je aan dat iemand iets verkeerd beoordeelt of een opmerking maakt die duidelijk verkeerd valt. Ai…  

 

Neem contact met ons op

Wil jij ervan op aankunnen dat jouw content foutloos is? Laat dan onze contentmarketeers jouw content beoordelen en krijg persoonlijk advies! Zo zorg jij ervoor dat je de plank niet misslaat bij jouw doelgroep. ;)  

Neem contact op

 

Isabel Konijn Isabel Konijn
Auteur
Isabel Konijn

Schrijven draait om gevoel. Daarvoor moet je de klant goed kennen en hun doelgroep(en). Dat blijft elke keer een mooie uitdaging

Meer over Isabel

Andere Tips en updates:

<h1>Het belang van reviews voor jouw organisatie</h1>
Chantal Dekker

Het belang van reviews voor jouw organisatie

 
<p><span class=Dé webdesigntrends voor 2024 

">
Niels Laan

Dé webdesigntrends voor 2024 

 
<h1 align=DemandGen: de nieuwe campagnesoort van Google Ads">
Aida de Haan

DemandGen: de nieuwe campagnesoort van Google Ads

 
0229272700