Wist je dat gemiddeld maar 10 procent van jouw volgers jouw berichten op Instagram ziet? Dat heeft te maken met het algoritme van het social mediakanaal. Hoe zit dit algoritme precies in elkaar en hoe zorg je ervoor dat je wél goed zichtbaar wordt op Instagram? Wij geven je tips!

instagram algoritme.png

Het Instagram-algoritme

Het Instagram-algoritme is een mechanisme dat op basis van verschillende factoren bepaalt welke gebruikers welke berichten te zien krijgen. Waar Instagram voorheen nog met een chronologische tijdlijn werkte, draait het nu om relevantie. Vindt de gebruiker berichten van een merk vaak leuk of regeert hij vooral onder foto’s van vrienden en familie? Instagram zorgt ervoor dat de gebruiker eerst de berichten te zien krijgt waar hij het meest interactie mee heeft (gehad).

Instagram geeft dus voorkeur aan berichten waarbij veel interactie is. Daarnaast vindt het kanaal jou relevant als je meerdere keren per week content deelt. Begrijp je het Instagram algoritme goed? Dan is de kans groot dat jouw berichten getoond worden aan jouw volgers, waardoor je meer bereik hebt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Ken jouw doelgroep

Voor wie maak jij jouw berichten op Instagram? Wie wil je met de posts bereiken? Wat houdt deze doelgroep bezig en waar kun jij hen mee helpen? Werk met jouw doelgroep en vertaal alles wat je over ze weet naar een goede doelgerichte Instagramstrategie.

Veel bedrijven hebben het op Instagram over zichzelf en laten daarbij niet zien wat ze hun doelgroep te bieden hebben. Vraag je af of je met jouw content de doelgroep echt helpt en of je daarmee een band met jouw volgers op kunt bouwen. De doelgroep die gebruik maakt van Instagram is niet onder de indruk van mooie woorden, maar wil echt overtuigd worden dat jij het voor ze bent.

Concurrentie

Net zoals op andere kanalen heb je op Instagram ook te maken met concurrentie. Je zal niet de enige zijn die met mooie en inspirerende foto’s jouw doelgroep wil bereiken. Wat heb jij te bieden en de concurrent niet? Dat zijn punten die je vooral moet benadrukken. Probeer ook te kijken naar een specifieke niche. Hierdoor word jij een autoriteit voor een selecte groep mensen. Zo kun je jouw bericht heel gericht overbrengen en is de kans dat je zichtbaar bent groter.

Persoonlijke content

Persoonlijkheid wordt steeds belangrijker op Instagram. Veel grote succesvolle accounts laten veel van zichzelf zien. Laat jouw volgers zien wie de mensen achter het bedrijf zijn en wat er achter de schermen gebeurd. Mensen identificeren zich graag met wie je bent en niet met wat je doet. Laat daarom zien wie er schuil gaat achter het Instagramaccount.

Neem contact op

Je ziet: op Instagram moet je vooral actief, jezelf en origineel zijn. Heb jij geen idee hoe je dit zelf aan moet pakken en wil je hulp bij een goede strategie? Wij helpen je graag! Neem voor meer informatie contact met ons op.

Neem contact op

Aida 1 (1)
Geschreven door:

Aida de Haan

Marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Overzichtsafbeelding Socialsearch Ipsis 1300X1300px

Social search: social media gebruiken als zoekmachine

blog-socialtrends-ipsis.jpg

Socialmediatrends voor 2024

nieuwsbrief-socialmedia-ipsis.jpg

Optimaliseer je socialmedia-marketing met deze ChatGPT tips

blog-socialtrends-ipsis.jpg

Socialmediatrends voor 2024

nieuwsbrief-socialmedia-ipsis.jpg

Optimaliseer je socialmedia-marketing met deze ChatGPT tips