Je hebt het vast wel voorbij zien komen of er inmiddels al gebruik van gemaakt: ChatGPT. De chatrobot die je van alles kan vragen en waarmee je zelfs een gesprek kan voeren. Het programma leert bovendien van de input die het ontvangt, wat betekent dat het zichzelf steeds verder ontwikkelt om kwalitatief betere antwoorden te geven. Van het opstellen van zoekwoorden tot het uitwerken van een complete blog: ook in ons vakgebied kan het programma op veel vlakken worden ingezet. Zijn wij als marketeers dan straks nog wel nodig? En laten wij nu niet al ons werk door het programma doen? 

AI.png

De voordelen van ChatGPT 

Een groot voordeel van de robot is dat het ontzettend snel input kan genereren en daarnaast 24/7 beschikbaar is om te gebruiken. ChatGPT kan daarnaast zonder problemen teksten herschrijven, samenvatten, opzetjes maken en kan ook handig worden ingezet om bijvoorbeeld ideeën voor je te genereren waar je anders niet zo snel was opgekomen.   

 

Waarom ChatGPT ons werk niet zal overnemen 

Waar ChatGPT op het eerste gezicht verrassend goede antwoorden lijkt te geven, zitten er een hoop keerpunten aan.  

Allereerst kan het programma niet goed bepalen welke informatie klopt en welke niet, je kan er dus niet vanuit gaan dat alle input die je ontvangt inhoudelijk ook klopt. Verder loopt de database van het programma ook tot september 2021, wat betekent dat alle ontwikkelingen en gebeurtenissen daarna niet worden meegenomen in de antwoorden die het programma geeft.  

ChatGPT mist een menselijke connectie. Ondanks dat het programma wel kan communiceren op een menselijke manier, mist het vaak elke vorm van menselijke emotie en komen teksten vaak wat geforceerd en onpersoonlijk over. Ondanks dat de teksten grammaticaal kloppen, lijkt er door het gebruik aan een menselijke touch nog een hoop te ontbreken.  

Daarnaast word je ook nog eens door Google afgerekend als de zoekmachine het idee heeft dat jouw blogje of tekst is geschreven door een robot zoals ChatGPT. Dit heeft vervolgens een negatieve invloed op de ranking van jouw website. Google geeft je hier namelijk strafpunten voor waardoor jouw website lager in de zoekresultaten zal verschijnen. Om dit te kunnen beoordelen heeft Google daarvoor een nieuwe update gelanceerd: de EEAT-update. Benieuwd wat dat inhoudt? Lees onze blog hierover! 

 

Wat vinden wij bij ipsis? 

Bij ipsis zijn we van mening dat de tool zeker handig is om te gebruiken als inspiratiebron, voor het herschrijven of samenvatten van teksten of om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Maar we blijven natuurlijk te maken hebben met een robot. Hierdoor is er sprake van een gebrek aan inlevingsvermogen, ervaring en creativiteit. Daarom zal ons werk, voorlopig in ieder geval, niet overgenomen kunnen worden. Wij zien ChatGPT meer als een schrijfmaatje en handig hulpmiddel en niet als iets waar wij ons zorgen om hoeven te maken!   

Neem contact op

Aida 1
Geschreven door:

Aida de Haan

Marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Standard Quality Control Collage Concept

Google Consent Mode V2: de noodzaak van een geschikte cookiebanner

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Blog Trends Ipsis

De webdesign trends voor 2024

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Blog Trends Ipsis

De webdesign trends voor 2024