Mijn Google Ads worden niet (goed) vertoond

Als je Google Ads hebt ingesteld om goed vindbaar te zijn, dan werkt het natuurlijk niet mee als je advertenties niet goed vertoond worden. Toch kan het voorkomen dat jouw advertenties helemaal niet, of niet goed, vertoond worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wij leggen uit hoe het zit.

De oorzaken van slecht scorende Google advertenties

Hoe weet je nou zeker dat je advertenties niet goed vertoond worden? Veel mensen gaan zelf op zoek naar hun advertenties om te zien of deze goed vertoond worden. Dit geeft vaak een vertekend beeld van de werkelijkheid en is dus een slechte indicator. Het gebeurt namelijk vaak dat jij je advertentie niet te zien krijgt, maar iemand anders die zoekt wél. Het kan namelijk zo zijn dat jij ander zoekgedrag hebt dan diegene die wél jouw advertentie te zien krijgen. Iedereen krijgt op basis van zijn zoekgedrag, locatie en interesses zoekresultaten te zien. Uiteraard ook gebaseerd op het zoekwoord dat er wordt ingevoegd, maar verschillen in zoekresultaten zullen er altijd zijn.

Om zeker te weten dat je advertenties niet goed vertoond worden kun je het beste de statistieken in je advertentieaccount raadplegen. Blijkt uit jouw statistieken dat je advertenties weinig vertoningen en kliks hebben? Check dan onderstaande oorzaken en kijk hoe je het probleem kan oplossen. 

Je advertentie wordt beoordeeld

Wanneer je een nieuwe advertentie hebt opgezet is deze niet direct zichtbaar. Google moet de advertentie namelijk eerst nog beoordelen. Pas na goedkeuring wordt de advertentie zichtbaar in de zoekresultaten van Google. De status van je advertentie check je eenvoudig en snel in jouw advertentieaccount.

Je advertentie is afgekeurd, gedeactiveerd of verlopen

Soms wordt een advertentie na beoordeling niet goedgekeurd, maar afgekeurd door Google. Bijvoorbeeld omdat de bestemmingspagina een foutmelding vertoont. In dit geval wordt de advertentie niet getoond. Wanneer Google een advertentie afkeurt ontvang je hier een melding van in je e-mail en advertentieaccount. Wanneer je zelf je advertentie tijdelijk uit zet of een begin- en einddatum instelt dan kan dit ook de reden zijn dat de advertentie niet meer vertoond wordt.

Het ingestelde budget is te laag

Een tekort aan budget is één van de oorzaken die ervoor kan zorgen dat niet alleen jij, maar geen van de zoekers, jouw advertenties te zien krijgen. Iedere campagne in Google Ads geef je een budget mee. Google gaat flexibel om met dit budget, maar gebruikt nooit meer dan het bedrag wat jij hebt ingesteld. Wel kan het zo zijn dat Google op drukke dagen met veel zoekverkeer besluit om het budget van twee dagen op te maken en op andere dagen geen of weinig budget in te zetten. Is het budget op, dan worden je advertenties niet meer vertoond. Indien je concurrenten meer geld inzetten om getoond te worden bij specifieke zoekopdrachten dan zul je vaker niet dan wel getoond worden.

Er is een probleem met de facturering

Wanneer je creditcard is verlopen of geweigerd wordt door overschrijding van het limiet worden je advertenties niet meer vertoond. Of dit het geval is kun je controleren in je advertentieaccount.

Je advertentie heeft een lage kwaliteitsscore

Google kan jouw advertentie bij beoordeling goedkeuren, maar naderhand besluiten dat de kwaliteit van je advertentie niet zo goed is. Dit komt bijvoorbeeld omdat de teksten in de kop niet goed aansluiten bij de gekoppelde landingspagina, of omdat je zoekwoorden hebt geselecteerd die niet terugkomen in je advertentie of landingspagina. Heeft jouw advertentie een lage kwaliteitsscore? Dan zal Google deze helemaal niet, of slechts af en toe, vertonen.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je Google Ads?

Wil jij ook goed vindbaar zijn in Google maar ben je niet tevreden over de resultaten van jouw Google Ads-campagne? Onze marketeers hebben veel ervaring in het opzetten, beheren en optimaliseren van Google Ads-campagnes en gaan graag met je om tafel. Neem voor vragen contact met ons op!

 

Melissa ten Klei Melissa ten Klei
Auteur
Melissa ten Klei

Bij ipsis kan ik mijn enthousiasme voor marketing kwijt in mijn dagelijkse werkzaamheden. Een hecht team vol passie, kennis en creativiteit; ik voel mij hier écht thuis. Ik werk hard om het beste resultaat voor onze klanten te behalen. Wanneer mijn inspanningen in succes resulteren is mijn dag geslaagd en ga ik tevreden naar huis!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>Meer zichtbaarheid dankzij Google Display</p>
Marije Bregman

Meer zichtbaarheid dankzij Google Display

 
<p>Hoe verbeter ik mijn SEO?</p>
Melissa Roossien

Hoe verbeter ik mijn SEO?

 
<p>9 signalen dat jouw website aan vernieuwing toe is</p>

9 signalen dat jouw website aan vernieuwing toe is

 
0229272700