DemandGen: de nieuwe campagnesoort van Google Ads

Wellicht dat je er al het een en ander over hebt gehoord of zelfs al mee in aanraking bent gekomen: een DemandGen-advertentie. Afgelopen november (2023) is deze nieuwe campagnesoort van Google gelanceerd. De kans is groot dat je hier dus (onbewust) al mee in aanraking bent gekomen. Graag delen we onze bevindingen met je in deze blog!

 

Wat zijn DemandGen campagnes?

De DemandGen campagnes zijn de vervanger van de Discovery campagnes waaraan kunstmatige intelligentie en andere verbeteringen zijn toegevoegd. Deze campagnesoort is specifiek ontworpen om een groot publiek te bereiken en potentiële klanten aan te trekken. Je adverteert namelijk echt in de persoonlijke omgeving van jouw doelgroep. Zo worden advertenties getoond op YouTube (zowel In-Stream als Shorts), Gmail en in de Discovery-feed. Uit onderzoek van Google blijkt dat 91% van de consumenten actie onderneemt nadat ze via deze platforms een nieuw merk hebben ontdekt. DemandGen campagnes stimuleren interesse in een merk voordat de gebruiker hier zelf al van op de hoogte was. Vandaar ook de naam DemandGen, in het Nederlands vertaalt naar genereren van vraag.

 

Van Discovery Ads naar DemandGen campagnes

Vanaf begin dit jaar (2024) zijn de laatste Discovery-campagnes automatisch geüpgraded naar de DemandGen-campagnes en is het dus niet meer mogelijk om Discovery-campagnes in te stellen.

 Wat DemandGen extra biedt in tegenstelling tot Discovery:

  • Meerdere plaatsingen op YouTube (Shorts en In-Stream zijn hieraan toegevoegd)
  • Mogelijkheid tot A/B testen
  • Meer biedopties (de manier waarop je de besteding van jouw advertentie stuurt)
  • Uitgebreidere rapportagemogelijkheden
  • Meer contentmogelijkheden (naast losse afbeeldingen ook carrousels en video)
  • Look-a-like audiences.

De laatste twee punten zijn hieronder nog extra toegelicht.

 

De voordelen van DemandGen-campagnes

Er zijn verschillende voordelen verbonden aan de DemandGen-campagnes, maar de twee met de meeste impact zijn volgens ons:

Dat de DemandGen campagnes uitgebreider zijn op het gebied van content. Naast losse afbeeldingen die je aan de advertenties kunt toevoegen, heb je ook de optie om carrousels of video’s te uploaden.

Daarnaast zijn de targeting-opties uitgebreid. Je hebt namelijk de mogelijkheid om te kiezen voor look-a-like audiences. Dit houdt in dat je zelf een doelgroep instelt en Google vervolgens op zoek gaat naar personen die soortgelijk gedrag vertonen als jouw doelgroep. Zo bereik je ook personen die buiten jouw doelgroep vallen, maar mogelijk wel geïnteresseerd zijn in jouw advertentie.

 

DemandGen iets voor mij?

Ben je ook benieuwd naar deze nieuwe campagnesoort van Google en vraag je jezelf af of het iets voor jouw bedrijf is? Voor verschillende klanten hebben wij de nieuwe campagnes al mogen inzetten en de cijfers hebben ons aangenaam verrast. Neem hieronder vrijblijvend contact met ons op! Wij denken graag met je mee en adviseren je in de diverse mogelijkheden.

Neem contact op

Aida de Haan Aida de Haan
Auteur
Aida de Haan

Hoe mooi is het om te zien dat een bedrijf op basis van jouw input verder op weg kan wat leidt tot een zichtbaar resultaat? Bij ipsis kan ik iedere dag mijn creativiteit en ideeën kwijt en samen met een super fijn team leveren we de tofste resultaten op. Daar haal ik mijn energie en voldoening uit!

Meer over Aida

Andere Tips en updates:

<h1>Het belang van reviews voor jouw organisatie</h1>
Chantal Dekker

Het belang van reviews voor jouw organisatie

 
<p><span class=Dé webdesigntrends voor 2024 

">
Niels Laan

Dé webdesigntrends voor 2024 

 
<h1 align=DemandGen: de nieuwe campagnesoort van Google Ads">
Aida de Haan

DemandGen: de nieuwe campagnesoort van Google Ads

 
0229272700