Om te beginnen: wat is Pinterest? Pinterest is niet alleen een zoekmachine of een social mediakanaal. Het programma wordt gebruikt om foto’s en afbeeldingen op te slaan en om allerlei creatieve ideeën te ontdekken die je eenvoudig kunt opslaan in diverse mappen. Voor iedere interesse kun je een moodboard maken met zogenoemde pins. De gevonden foto’s worden gesorteerd bij de juiste mappen. Recepten bij recepten en interieurideeën bij interieur.

Een account aanmaken

Je gaat van start met Pinterest op www.pinterest.com en voert of vult een e-mailadres en wachtwoord in om in te loggen. Pinterest vraagt je direct 5 onderwerpen ‘leuk’ te vinden, zo wordt jouw startpagina gecreëerd. Iedere keer als je inlogt wordt er nu een selectie gemaakt van foto’s die wellicht voor jou interessant zijn.

De informatie op een pin

Binnen Pinterest draait alles om ontdekken en om nieuwe inspiratie opdoen. Als je een afbeelding opent op de pagina dan zie je verschillende knoppen naar voren komen wanneer je met de muis over een pin gaat. De grote knop in het rood ‘Bewaren’ klik je aan om de pin toe te voegen aan een bord. De knop met het pijltje klik je aan om de pin te verzenden naar bijvoorbeeld een vriend(in) of collega. Ook is het mogelijk om een pin te liken. De vind-ik-leuk knop zorgt ervoor dat de pins direct in een map verschijnen: “ Your pinterest likes”.
Onderin de foto zie je een wereldbol met meer informatie en de naam van een website. Zodra je hierop klikt wordt je direct doorgestuurd naar de website waar de afbeelding oorspronkelijk vandaan komt.

Repins

Naast de titel van een bericht zie je een (soort) punaise met een getal erachter. Dit toont aan hoeveel mensen de desbetreffende pin hebben opgeslagen. Dit heet repinnen. Als je op de lijst klikt zie je ook welke mensen deze pin bewaard hebben en in welk bord deze staat. Dit is interessant om te zien want wellicht zijn dit borden of personen die voor jou van belang zijn om te volgen. Zodra je een persoon volgt op Pinterest, dan zie je deze borden op jouw startpagina verschijnen.

Pinterest voor bedrijven

Wat maakt Pinterest nu belangrijk voor jou als bedrijf? Pinterest is met de jaren gegroeid tot een belangrijk social mediakanaal in Nederland. Opvallend genoeg blijft Pinterest een kanaal met een diverse doelgroep. Van studenten tot 50-plussers. De leeftijdsgroep 40-plus groeit momenteel het hardste. Pinterest is interessant om in te zetten op de B-to-B markt. Het is namelijk erg goed voor de SEO (Search Engine Optimalization). Dat wil zeggen dat wanneer er wordt gezocht naar bijvoorbeeld een specifiek product, er een extra pagina beschikbaar is in de zoekresultaten.

Allereerst maak je een zakelijk account aan op Pinterest en creëer je vindbare boards. Het meest relevante is om gebruik te maken van eigen foto’s en producten. Maak vervolgens de afbeeldingen pinnable en zorg voor de juiste omschrijving, met daarin de belangrijke keywords. Koppel tot slot Google Analytics aan het account om interessante statistieken bij te houden, zoals bijvoorbeeld het aantal bezoeken naar jouw website.

pinterest-3314928_960_720.jpg