Met de juiste zoekwoorden kun je de vindbaarheid van jouw website stimuleren. Gebruik jij de juiste combinatie van woorden en bied jij de juiste content aan over deze zoekwoorden? Dan is de kans groot dat je beter scoort in Google en daarmee jouw doelgroep bereikt. Dit proces noemen we Search Engine Optimization (SEO). Maarhoe vind je de juiste zoekwoorden? Wij hebben een aantal SEO tips en tools die jou hierbij kunnen helpen!

zoekwoorden.png

Wat zou jíj doen?

Probeer eerst zelf een lijst op te stellen: wat zou jij doen? Probeer niet te veel in vaktermen te denken. Op welke woorden zullen mensen zoeken om jou te vinden? Maak een lijstje voor jezelf met alle variaties die mensen kunnen intypen die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Hoe zal men het omschrijven als zij jouw bedrijf nog niet kennen? Dit kunnen losse woorden zijn maar ook woordgroepen.

Google zelf eens

Nu je jouw lijstje af hebt, kun je op onderzoek uitgaan. Zoek op Google de zoekwoorden die je op het lijstje hebt geschreven. Wanneer je begint met typen in de zoekbalk doet Google een aantal suggesties en aanvullingen. Zijn deze zoekwoorden ook relevant voor jou?

Check de concurrentie

Uiteraard schrijf jij jouw eigen originele teksten. Maar het kan nooit kwaad om een kijkje bij de concurrentie te nemen. Wat doen zij op het gebied van content? Welke termen gebruiken zij en kunnen deze wellicht ook interessant zijn voor jouw lijst?

Gebruik ChatGPT

ChatGPT maakt het ons allemaal een stuk makkelijker! Je kunt ChatGPT goed gebruiken in je onderzoek naar de juiste zoekwoorden. Er zijn verschillende manieren om deze vraag te stellen aan ChatGPT, zo kun je vragen naar gerelateerde zoekwoorden, maar ook naar verdiepende zoekwoorden of ze zoekvraag rondom het zoekwoord. En ChatGPT kan je zelfs helpen om de zoekintentie achter het zoekwoord te achterhalen. Is de zoeker bijvoorbeeld op zoek naar informatie bij het intypen van een bepaald zoekwoord, of wilt hij of zij een product kopen?

Bekijk de zoekaantallen in een analysetool

Vervolgens is het belangrijk dat je gebruik maakt van een zoekwoorden analysetools. Maak bijvoorbeeld gebruik van de Google Keyword Planner. Dit is een gratis analysetool van Google Ads. Met deze tool kun je zien hoe vaak een woord of woordgroep wordt gegoogled. Zo zie je direct of er op de woorden in jouw lijstje wordt gezocht of dat je beter voor een ander woord kunt kiezen.

Ubersuggest is een goed alternatief voor de zoekwoordplanner van Google. Ubersuggest geeft zoekwoordideeën, laat het zoekvolume zien per zoekwoord en laat zien hoe sterk de concurrentie is.

Google Trends is een tool die laat zien wanneer er op een bepaald woord wordt gezocht en in welk deel van het land of de wereld. Bied jij diensten of producten aan die seizoensgebonden zijn? Dan kan dit een hele handige tool zijn.

Keywoordtool.io is handig om jouw zoekwoordenlijst uit te breiden met specifiekere woorden. Voer een algemeen woord in en je krijgt er tientallen specifiekere zoekwoorden voor terug.

 

Resultaten en positie meten

Je hebt de zoekwoorden op een rijtje gezet en nu? Nu is het tijd om aan de slag te gaan met deze woorden. Probeer ze subtiel te verwerken in teksten of verwerk ze in specifieke landingspagina’s om jouw SEO mee te verbeteren. Seobility is de perfecte tool om te meten hoe jij scoort op jouw zoekwoorden. Dankzij deze SEO tool kun je de zichtbaarheid van jouw bedrijf en die van de concurrentie monitoren. Je ziet direct hoe jij scoort op bepaalde zoekwoorden en wat jouw positie is ten opzichte van de concurrent. Heb jij landingspagina’s geschreven over bepaalde zoekwoorden? Dan kun je het resultaat gemakkelijk meten met Seobility. Daarnaast geeft Seobility ook zoekwoordsuggesties, waarmee jij jouw lijst kunt uitbreiden. 

De zoekresultaten veroveren met jouw website? Wij helpen graag!

Heb je zelf geen tijd om teksten te schrijven of wil je hier ondersteuning bij? De marketeers van ipsis helpen jou graag. Door middel van SEO en de juiste zoekwoorden verbeteren wij jouw rol in de organische zoekresultaten. Voor meer informatie of eventuele vragen kun je contact met ons opnemen.

Neem contact op

Aida 1 (1)
Geschreven door:

Aida de Haan

Marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

website-blog-googleadsdemandgen-ipsis-900x430px (1).jpg

DemandGen: de nieuwe campagnesoort van Google Ads

nieuwsbrief-SEA-ipsis.jpg

Jouw nieuwe SEA-assistent: ChatGPT

nieuwsbrief-SEO-ipsis.jpg

Hoe zet je ChatGPT in voor effectieve SEO?

nieuwsbrief-SEA-ipsis.jpg

Jouw nieuwe SEA-assistent: ChatGPT

nieuwsbrief-SEO-ipsis.jpg

Hoe zet je ChatGPT in voor effectieve SEO?