Nederlanders zijn de meest actieve internetgebruikers ter wereld. Jaarlijks gaat er evenveel geld om in internet als in de sector transport en logistiek en zelf twee keer zoveel als in de horeca.

Toch laten Nederlandse bedrijven kansen liggen. In 2009 bedroeg de waarde van de Nederlandse interneteconomie € 24 miljard, dat is 4,3% van alles wat er in Nederland wordt geproduceerd.

Untitled 123

Internetgebruik in Nederland:

94% heeft een internetaansluiting.
65% regelt zijn bankzaken online.
90% doet zijn belastingaangiften online.

Van de ondervraagde mkb’ers heeft 24% geen website.
Bedrijven die het internet intensief gebruiken zijn van 2007 tot en met 2009 met gemiddeld 3,1% per jaar gegroeid. Bedrijven met alleen een website vergrootten hun omzet in die jaren met gemiddeld 2,1% per jaar terwijl de bedrijven zonder online aanwezigheid een jaarlijkse daling van 0,3% lieten zien.

De intensieve internetgebruikers doen dat vooral voor marketingdoeleinden als het adverteren via e-mail en het optimaliseren van hun website voor zoekmachines. Het internet wordt door 33% van hen gebruikt als verkoopkanaal.

De relatief sterke groei in hun online activiteiten ligt op het gebied van sociale netwerken: het gebruik van hun website voor het verzamelen van reacties van klanten, aanwezigheid op netwerksites als Facebook en het gebruik van Twitter worden vaak genoemd als nieuwe online activiteiten voor 2011.

Als aan de mkb-bedrijven die het internet intensief gebruiken gevraagd wordt naar de belangrijkste manieren waarop zij profiteren van het internet komen de volgende resultaten naar voren:

  • We kunnen sneller feedback van klanten ontvangen
  • Het werven van nieuw personeel verloopt gemakkelijker en sneller
  • We kunnen gerichter adverteren
  • We hebben nieuwe klanten in andere delen van Nederland gewonnen

De online verkopen aan consumenten blijven stijgen. De komende jaren is de stijging naar verwachting 13% per jaar. Dat betekent dat er in 2015 bijna 2 keer zoveel via internet verkocht wordt als in 2009. Zorg dus dat ook ú online actief bent! 

Neem contact op

Bron: inpactvaninterned

Niels 1
Geschreven door:

Niels Laan

Visueel designer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Standard Quality Control Collage Concept

Google Consent Mode V2: de noodzaak van een geschikte cookiebanner

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Blog Trends Ipsis

De webdesign trends voor 2024

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Blog Trends Ipsis

De webdesign trends voor 2024