6 tips voor het optimaal inzetten van TikTok voor jouw bedrijf

Voor de meeste onder ons wellicht nog een onbekend platform, maar TikTok is in een grote opmars naar bekendheid. Zeker in deze tijd. Opbeurende TikTok video’s gaan de wereld over. Maar hoe zit dat met bedrijven in Nederland? We zien nog maar weinig bedrijven op TikTok. Dit wil niet zeggen dat er geen enorme kansen zijn. Heb je tijd om je verder te verdiepen in TikTok en erachter te komen of je hiermee je doelgroep kunt bereiken? Pak die kans! Wij helpen je alvast vooruit en geven je een aantal tips om TikTok optimaal in te zetten voor jouw bedrijf.

Wat is TikTok en voor wie is het?

TikTok combineert social media met muziek. Niks meer en minder dan een platform met korte en voornamelijk grappige video’s van 15 tot maximaal 60 seconden. Net als Snapchat en Instagram is ook TikTok enorm populair onder jongeren tussen de 10 en 19 jaar. Deze platforms zijn extra belangrijk voor jongeren en hebben een verbindende functie. Jongeren hebben via social media het gevoel dat ze dingen samen kunnen doen. Maar ook meer en meer volwassen vinden hun weg naar TikTok: zoals influceners en YouTubers.

Zo zet je TikTok in voor jouw bedrijf

Op dit moment heeft TikTok nog geen aparte features voor bedrijven zoals een speciaal bedrijfsaccount zodat je ook advertenties kunt opzetten. Maar dat betekent niet dat je TikTok nog niet zakelijk kunt inzetten. Wil je het goed doen? Dan moet je juist nu instappen! Jongeren gaan op deze manier waardering voor jouw bedrijf krijgen.

  1. Neem een gratis pro-account

Zodra je een account aanmaakt bij TikTok krijg je een standaardaccount. Je kunt er voor kiezen om over te stappen naar een pro-account waarbij je toegang krijgt tot uitgebreide statistieken, zoals het aantal videoviews, volgers, profielweergaven, jouw meest trending video’s en inzicht in jouw volgers: geslacht en locatie. Uit deze gegevens krijg je dus al een heleboel inzicht zonder ervoor te betalen.

  1. Maak gebruik van #hashtags

Wil je extra bereik creëren? Maak dan gebruik van hashtags. Deze vorm komt je waarschijnlijk bekend voor, want dit wordt ook ingezet voor het creëren van extra bereik binnen Instagram. Een gemiddelde post bevat zo’n 2 tot 6 hashtags. Verder heb je op TikTok niet zo veel ruimte voor een uitgebreide tekst, waardoor de hashtags direct in beelden komen. Wat logisch is want het draait om de video. Ons advies is dan ook om niet te veel hashtags te gebruiken en alleen de belangrijkste te kiezen.

Vooralsnog kunnen we niet adverteren op TikTok, maar je zou wel je campagnehashtag kunnen inzetten bij je post. Doet je post het goed? Dan is de kans groot dat je hashtag naar voren komt in de lijst van trending hashtags.

TikTok geeft je ook inzicht in de trending hashtags. Zo kan je op ieder moment terug zien wat er op dat moment interessant is op TikTok en waar je op kunt inspelen.

  1. Maak gebruik van ondertiteling

Veel mensen kijken video’s op hun telefoon met het geluid uit. De video’s van TikTok duren tussen de 15 en 60 seconden en zijn vaak gecombineerd met muziek. Ondertiteling is dus niet bij elke video nodig, maar het is slim om rekening te houden met mensen die video’s kijken zonder geluid als je een boodschap wil overbrengen.

  1. Koppel Instagram of YouTube aan je TikTok account

Op TikTok is het (nog) niet mogelijk om een link naar je website toe te voegen. Wat wel kan is je Instagramprofiel of YouTube-kanaal koppelen. Zodra je dit toepast krijg je een snelkoppeling op je profiel naar het bijbehorende account. Op deze manier kun je mensen toch doorlinken naar een van je andere accounts en wellicht vanuit daar doorsturen naar je website. Het is een optie die je zou kunnen toepassen.

  1. Zet een influencer in

Zoals eerder benoemd is het (nog) niet mogelijk om te adverteren via TikTok in Nederland, maar ook hier is een andere mogelijkheid voor: influencers. Zij zijn massaal te vinden op TikTok en sommige zijn ook bezig met betaalde campagnes. Op deze manier word je zichtbaar op TikTok mede door het bereik van de influencer.

  1. Stap uit je comfortzone

Laat je vooral niet tegenhouden door het feit dat TikTok wellicht nieuw is en je de fijne eigenschappen er nog niet van kent. Want als jouw doelgroep bestaat uit jongeren tussen de 10 en 19 jaar en je slaagt erin om TikTok goed op en in te zetten, dan versterk je jouw imago alleen maar meer.

Wees creatief en ga echt uit je comfortzone, maar hou je wel vast aan je eigen identiteit. Of het nou om nieuwe werkzaamheden, om een andere manier van communiceren of om het gebruik van nieuwe platformen gaat zoals TikTok dan staan onze marketeers voor je klaar. Samen herformuleren wij jouw strategie, kijken we waar de kansen liggen en helpen wij jou graag bij het inzetten van nieuw social mediakanaal. Neem voor meer vragen contact met ons op.

Lotte van Boxtel
Auteur
Lotte van Boxtel

Andere Tips en updates:

<p>Wordt de lokale held, dan ligt de wereld aan je voeten</p>
Jennie Heuwekemeijer

Wordt de lokale held, dan ligt de wereld aan je voeten

 
<p>Nieuw: LinkedIn Stories</p>
Jennie Heuwekemeijer

Nieuw: LinkedIn Stories

 
<p>De verschillen tussen Umbraco en WordPress</p>
Marije Bregman

De verschillen tussen Umbraco en WordPress

 
0229272700