Soms zijn handige trucjes en slimme work-arounds nodig om een voorsprong te krijgen op de concurrentie. Dit wordt vaker gedaan binnen een marketingstrategie en daar is social media een belangrijk onderdeel van. Eén van de social mediakanalen die vaak wordt ingezet is Instagram. Wij delen diverse slimme trucjes voor dit platform, die het gebruik net even wat makkelijker maken en nieuwe mogelijkheden bieden.

man-holds-samsung-note-8-with-instagram-application-screen.jpg

Link toevoegen aan stories onder de 10.000 volgers

Een swipe up in Instagram stories is helaas niet mogelijk zonder 10.000 volgers. Dit maakt het een stuk moeilijker om via Instagram websiteverkeer te verkrijgen. Een link in de bio is vaak de oplossing, maar niet heel gebruiksvriendelijk. Er bestaat gelukkig een omweg waarmee je mensen via de stories naar jouw website kunt leiden. Dit werkt als volgt:

  1. Maak een IGTV-video en plaats in de videobeschrijving een link
  2. Maak in de video duidelijk dat mensen via de beschrijving op de link kunnen klikken
  3. Maak een story en voeg daar de IGTV-video aan toe via het link-icoontje
  4. Mensen die de story zien kunnen de IGTV-video openen en zo de link aanklikken

Gebruik je archief voor content

Er zijn altijd momenten dat je even niet meer weet wat je kunt posten of volledig zonder inspiratie zit. Neem dan eens een kijkje in je archief. Hier vind je eerder geplaatste content dat je kunt hergebruiken en een boost kunt geven. Stories zijn zeer geschikt om een throwback op te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan “het is alweer een jaar terug dat…” of “vorige maand gebeurde dit…”. Vind gemakkelijk haakjes om oude content her te gebruiken in jouw archief.

Likes verbergen voor meer likes

Het klinkt wat gek; het aantal likes op een post verbergen om meer likes te krijgen. Maar hier zit een belangrijke gedachte achter. Een nieuwe post komt vaak wat moeilijk op gang als het gaat om het verzamelen van likes. Mensen wachten vaak eerst even af hoe een post het bij andere mensen doet. Wordt er veel geliked, dan is het makkelijk om zelf ook het hartje in te drukken. Verberg je de likes, dan voelen mensen minder de drempel om zelf een like te geven. Het gevolg hiervan is dat je meer likes gaat verzamelen. Heb je wel veel reacties en engagement? Dan is het natuurlijk goed om het aantal likes wel zichtbaar te maken.

Sla antwoorden op veelgestelde vragen op

Krijg je veel dezelfde vragen binnen via de reacties of DM’s? Dan kan het handig zijn om antwoorden op te slaan. Door het op te slaan kun je de reacties op vragen met een sneltoets direct erbij pakken. Je stelt antwoorden in via ‘Bedrijf’ en kiest vervolgens voor ‘Opgeslagen antwoorden’.

Een andere oplossing is om hoogtepunten in te richten met een F.A.Q. waarin je veelgestelde vragen en de antwoorden daarop kunt uitlichten. Iedereen kan op ieder moment hierbij en het antwoord op zijn of haar vraag zoeken.

Onthul jouw content

Ga je een nieuwe post of story plaatsen? Doe dit dan middels een leuke trigger en bouw de spanning op bij de onthulling. Zeker bij de lancering van een nieuw product, dienst of actie is dit een leuke manier om de aandacht te trekken. Het lijkt veel werk, maar gelukkig zijn er oplossingen om dit snel, eenvoudig maar wel goed in te zetten. Middels je stories kun je dit op een leuke manier doen. Dat werkt als volgt:

  1. Open de afbeelding van datgeen wat je wil tonen
  2. Kies een kleur uit waarmee je de afbeelding wil bedekken en houd de kleur lang ingedrukt op het scherm. Het scherm zal zich vullen met de door jou gekozen kleur.
  3. Kies het gummetje uit om de onderliggende foto weer zichtbaar te maken. Doe dit steeds beetje bij beetje en sla de afbeelding per stapje op. Zo onthul je de afbeelding langzaam maar zeker totdat je het eindresultaat ziet.

Bonustip: kun je een schermopname maken? Kies daar dan voor, daardoor kun je het zichtbaar maken eenmalig uitvoeren en de story als video uploaden.

 

Wil je meer social mediatips of kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw marketing? Wij helpen je graag! Houd onze website in de gaten voor de laatste nieuwtjes, tips en updates of neem contact met ons op.

Neem contact op

Chantal 1
Geschreven door:

Chantal Dekker

Marketeer
Heb je vragen?