Oh nee, wat nu? Third party cookies zijn straks verleden tijd

In 2023 is het zover. Het einde van de third-party cookies. Wil je op specifieke doelgroepen targetten en gepersonaliseerde advertenties verspreiden? Third-party cookies achterhalen veel van deze data. De cookies bevatten bestanden zoals (inlog)gegevens, bezoekgeschiedenis en tonen of er conversies zijn gemaakt.

Zo heb je inzicht in hoe jouw bezoekers navigeren op bijvoorbeeld Google en Facebook en kun je inspelen op wat jouw doelgroep nodig heeft. Zijn online campagnes onderdeel van jouw marketingmix? Dan kan het schrappen van de third-party cookies dit nog weleens erg lastig maken.

Cookies

Cookies zijn kleine stukjes datagegevens die de activiteiten van websitebezoekers meten en informatie opslaan over het gedrag van de websitebezoeker van begin tot eind. Deze gegevens zijn voor organisaties relevant om in te spelen op het gedrag van de doelgroep waardoor websiteverbeteringen en campagne optimalisatie toegepast kunnen worden. Zo worden campagnes relevanter, krijg je meer interactie met de doelgroep en sluit de website beter aan op de gebruiker.

Third-party cookies

Voor alle duidelijkheid: alleen de third-party cookies verdwijnen. Dat zijn de cookies die buiten jouw eigen domein om gedrag vastleggen van websitebezoekers. Denk hierbij aan de data-base van Facebook. De afschaf van third-party cookies heeft alles te maken met de privacy van de gebruikers. Marketeers staan nu voor de uitdaging om de doelgroep te bereiken zonder het tracken van cookies van derden.

Je kunt je hier alvast op voorbereiden. Bouw bijvoorbeeld look-a-like modellen en zet deze in tijdens het inrichten van campagnes. Zo bereik je de juiste klanten doordat je hieruit inzichten in acties, campagnes en kanalen krijgt. En dat zonder het gebruik van third-party cookies. Het is wel belangrijk dat je hiervoor oplossingen vindt die jouw doelgroep tracken en identificeren.

First-party cookies

First-party cookies leggen het gedrag van jouw websitebezoekers via jouw eigen domein vast. Met first-party cookies focus jij je echt op de eigen kanalen. Door middel van het verleiden van jouw doelgroep via diverse kanalen en hen te leiden naar jouw website kun je potentiële klanten helder in kaart brengen. Begeleid ze door de customer journey en houd grip op de data. Probeer te experimenteren met middelen waarbij je third-party cookies links laat liggen en zorg dat je daar onafhankelijk van wordt. 

Heb jij hulp nodig op het gebied van third-party cookies en first-party cookies?

Onze marketeers weten als geen ander hoe belangrijk data is. Zij helpen jou graag op weg om de juiste doelgroep aan te spreken en te bereiken. Neem contact met ons op als je vragen hebt of graag advies wil van één van onze specialisten.

Melissa Roossien Melissa Roossien
Auteur
Melissa Roossien

Alles wat met beeld, tekst en creatie te maken heeft vind ik echt een super leuke uitdaging. En vooral content creëren voor klanten. Want wat is er mooier dan succesvolle content maken voor klanten? Bij ipsis werk ik met een breed klantenpakket wat ik onwijs uitdagend en leuk vind om te doen. Elke klant is anders, dat is wat het voor mij zo leuk maakt!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>Mijn Google Ads worden niet (goed) vertoond</p>
Melissa ten Klei

Mijn Google Ads worden niet (goed) vertoond

 
<p>Bereid je voor op de gevolgen van de nieuwe Apple-update voor Facebook</p>

Bereid je voor op de gevolgen van de nieuwe Apple-update voor Facebook

 
<p>Lead nurturing: zet leads om naar klanten</p>
Melissa Roossien

Lead nurturing: zet leads om naar klanten