Er bestaan miljoenen domeinnamen, waarvan er een kleine 6 miljoen eindigen met .nl. Maar we zien ook vaak domeinnamen met .com en .net. Datgene wat achter de punt staat, noemen we een topleveldomein. Bij het vastleggen van een domeinnaam houdt lang niet iedereen rekening met de keuze voor een topleveldomein (TLD). Toch is het belangrijk voor de juiste TLD te kiezen die past bij jouw website. Een verkeerde keuze kan negatief uitpakken voor jouw positie in Google. Wat is voor jou de juiste keuze?

tld.png

Wat is een TLD?

Een TLD is de extensie achteraan een url. Bij ipsis is dat .nl. Maar er bestaan veel meer varianten hierop zoals .com, .nu, .be. Daarnaast bestaan er ook bijzondere TLD’s zoals .amsterdam en er zijn bedrijven die hun eigen TLD hebben zoals Bosch: .bosch.

 

Google en TLD

Waar jij je bevindt speelt een belangrijke rol bij de zoekresultaten die jij te zien krijgt. Een bezoeker in Nederland krijgt andere resultaten te zien dan iemand die dezelfde zoekterm in België invult. Eén van de factoren die Google gebruikt om te bepalen voor welk land een website relevant is, is het TLD dat de website gebruikt. TLD’s zijn onder te verdelen in twee categorieën:

Landspecifiek: Dit zijn TLD’s die toegewezen zijn aan een specifiek land. Denk hierbij aan .nl, .de, .be etc. Google stelt hiervoor de regel dat de content op een .nl website Nederlands is en .de Duits.

Generiek: Dit zijn de TLD’s die niet gericht zijn op bepaalde regio’s, zoals .nu, .com, .net, .org. Maar ook bedrijfsnaamextensies vallen hieronder. Bij het indexeren van deze websites kijkt Google wél naar de taal van de websitecontent om te bepalen voor welke regio de content relevant is.

SEO en TLD

Als we kijken naar de vindbaarheid van jouw website is het verstandig om rekening te houden met de keuze voor de juiste TLD. Richt jij je alleen op Nederland en is jouw website bedoeld voor de Nederlandse bezoekers? Dan is .nl een prima en veilige keuze. Bedien je een internationale doelgroep? Dan kan .nl voor SEO-problemen zorgen. Net als dat extensies uit het buitenland voor problemen kunnen zorgen voor de vindbaarheid binnen Nederland.

Ons advies is om bij een meertalige website voor meerdere TLD's te kiezen. Heb jij een website met talenwissel en heb jij content zowel in het Nederlands, Engels als Duits? Kies er dan voor om domeinnamen met de extenties .nl, .com en .de vast te leggen. Dit zorgt niet alleen voor meer duidelijkheid bij de websitebezoeker, maar zal ook zorgen voor een betere indexering in Google. 

Bijzondere extensies als .amsterdam of .eu zijn gebonden aan een regio, maar worden als Google behandelt als een generieke TLD. Er zijn dus uitzonderingen op de regel.

De extensie .nl scoort het beste binnen de zoekresultaten wanneer je binnen Google.nl zoekt. Is de domeinnaam die je zoekt bezet met de .nl extensie? Kies dan niet voor dezelfde naam met een andere extensie zoals .nu. Dit zal er voor zorgen dat je minder goed geïndexeerd wordt in Nederland. Kies liever voor een andere variant van de domeinnaam die je in gedachte had met de .nl extensie erachter. 

Jouw regio

Kort samengevat komt het er op neer dat de regio waarin jij actief bent, bepalend is bij de keuze voor een TLD. Richt jij je op een internationaal publiek? Kies dan voor een generieke TLD als .com of maak voor elk doelland een aparte website met een eigen landspecifieke TLD. Opereer je alleen in Nederland? Kies dan voor .nl. Dat maakt het stukken makkelijker voor de bezoeker, Google en voor jezelf!

Neem contact op

Vind jij het lastig om de juiste domeinnaam en TLD te kiezen? Wij helpen jou hier graag bij, neem contact met ons op voor meer informatie.

Neem contact op

Dave 1
Geschreven door:

Dave Jonker

Manager development
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Standard Quality Control Collage Concept

Google Consent Mode V2: de noodzaak van een geschikte cookiebanner

Blog Trends Ipsis

De webdesign trends voor 2024

third-party-cookies.jpg

Oh nee, wat nu? Third party cookies zijn straks verleden tijd

Blog Trends Ipsis

De webdesign trends voor 2024

third-party-cookies.jpg

Oh nee, wat nu? Third party cookies zijn straks verleden tijd