Er is hard aan de nieuwe website gewerkt en er zijn veel uren in gestopt. Eindelijk is het dan zo ver om de website live te zetten! Zodra deze zichtbaar wordt voor zoekmachines en jouw doelgroep wil je natuurlijk direct in de index van Google staan. Hoe kan het dat het soms wat langer duurt totdat jouw website zichtbaar is in Google? Wij leggen het uit en geven tips hoe je dit kunt beïnvloeden.
Snelheid van het indexeren
Google bepaalt zelf hoe snel jouw website wordt geïndexeerd. Er gaan dagelijks veel websites online en al deze websites moeten geïndexeerd worden. Daarnaast houdt Google alle wijzigingen bij op bestaande website. Daarom ben je helaas niet altijd als eerste aan de beurt en kan het even duren totdat jouw website goed wordt opgenomen. Dit kun je afwachten, maar je kunt ook zelf een aantal stappen doorlopen. Hiermee kun je de snelheid een beetje beïnvloeden.
Tips die helpen bij het indexeren
Voordat je start met het uitvoeren van onderstaande tips is het verstandig om een Google account aan te maken. Die heb je voor veel van de punten nodig.
Google Analytics
Google Analytics is je vast al wel bekend. Met deze gratis tool kun jij jouw websitebezoeken meten en zien wat gebruikers op de website doen. Daarnaast zie je waar de bezoekers vandaan komen en dus ook of ze al vanuit Google komen of juist vanaf andere kanalen. Wanneer je Google Analytics aanmaakt ontvang je een unieke code die je op de website moet (laten) plaatsen. Wanneer dat is gedaan kan het meten gaan beginnen!
Google Search Console
Deze tool laat het zoekverkeer en de prestaties van jouw website zien. Als er een probleem ontstaat laat Search Console dit weten en kun je het tijdig oplossen. Daarnaast wil het nog weleens helpen om sneller geïndexeerd te worden in de zoekmachine. Via één van de mogelijke verificatie methodes, zoals Google Analytics, meld jij jouw website aan bij Google Search Console.
URL-inspectie
Is het gelukt om de website aan te melden bij Google Search Console? Geef dan bij de mogelijkheid ‘URL-inspectie’ de url van jouw website door en verzoek Google om deze te inspecteren. Google bekijkt dan of de URL al geïndexeerd is. Is dat niet het geval? Klik dan op ‘indexering aanvragen’.
XML sitemap
Binnen de Umbraco websites van ipsis maken we altijd een XML sitemap aan. Deze geef je op binnen Google Search Console. Hierdoor krijgt Google als het ware inzicht in de blauwdruk van jouw website. Hierdoor kan de website eenvoudiger gecrawld en geïndexeerd worden.
Social media
Plaats op alle social mediakanalen die je gebruikt een bericht met een link naar de website. Hierdoor kan Google ook deze link oppakken, wat jouw website belangrijker maakt en dus voor een snellere indexering kan zorgen.
Heb jij vragen over de vindbaarheid van jouw website of wil je graag een nieuwe website laten bouwen? ipsis geeft hier graag antwoorden op. Neem contact met ons op voor meer informatie.