Het perfecte Google businessaccount

Heb jij weleens naar een bedrijf gezocht via Google? Dan ben je vast het blokje aan de rechterkant van de zoekresultaten tegen gekomen. In dit blokje staan de adresgegevens, foto’s, reviews, openingstijden en routebeschrijving van het bedrijf. Maak jij nog geen gebruik van deze gratis tool van Google? Lees dan verder hoe je dit goed in kunt richten.

Google businessaccount aanmaken

Aller eerst is het belangrijk dat je een account voor Google my Business aanmaakt. Dit doe je via: https://www.google.nl/intl/nl/business/. Hier vul je al jouw bedrijfsgegevens in. Je krijgt een verificatiecode doorgestuurd via de post om echt te verifiëren dat jouw bedrijf zich op dat adres bevindt. Vul de verificatiecode in en maak jouw account compleet.

Een goede basis

Daarna gaat het echte werk beginnen. Het perfecte account begint bij een goede basis. Zorg ervoor dat alle informatie klopt:

  • Zijn de contactgegevens juist?
  • Klopt de categorie waarin jouw bedrijf wordt ingedeeld?
  • Staat de url naar de website goed ingesteld? Let daarbij ook op https.
  • Heb je een afsprakenmodule op jouw website? Vermeld deze dan bij de optie ‘ulr voor afspraken’.
  • Kloppen de openingstijden? Je kunt eventueel ook specifieke dagen invullen die je gesloten bent zoals feestdagen of vakanties.

Uitstraling

De volgende stap is de uitstraling. Stel een duidelijke profielfoto in, waar jouw bedrijf aan te herkennen is. Je kunt daarnaast nog veel meer foto’s instellen. Plaats foto’s van de binnenkant van de winkel of kantoor. Zo kunnen mensen alvast een kijkje in de keuken nemen. Ook producten die je verkoopt en medewerkers zijn leuk om tussen de foto’s te plaatsen. Daarmee geef je gelijk een upgrade aan de uitstraling van jouw Google Business account.

Interactie

Naast de gegevens die je zelf invult, kan het account ook aangevuld worden met content door klanten of bezoekers. Middels reviews en een Q&A kunnen klanten ook hun steentje bijdragen. Reviews zijn een essentieel onderdeel. Mensen die op zoek zijn naar een bedrijf zoals die van jou zien direct wat andere klanten van jouw bedrijf vinden. Je hebt zelf geen invloed op deze reviews, maar je kunt er wel voor zorgen dat andere lezers zien dat je openstaat naar feedback en luistert naar jouw klanten. Reageer daarom op zowel de positieve als negatieve reacties.

Een bezoeker met een vraag kan deze ook stellen via Google Business. Ook zie je dat andere bezoekers reageren op de vragen. Reageer ook als bedrijf zijnde hierop. Het draait ten slotte om jouw bedrijf en de bezoeker verwacht daar ook een antwoord van.

Insights

Om het account goed te krijgen en te houden is er af en toe bijsturing nodig. Via Google Insights kun je zien hoe klanten naar jouw bedrijf zoeken en waar ze het bekijken (op maps of in de zoekmachine zelf), welke actie ondernemen ze en waar ze vandaan komen. Daarnaast vergelijkt Google met vergelijkbare bedrijven en geeft op basis daarvan advies.

Google Business wordt steeds belangrijker. Ook op mobiel komt dit blok steeds vaker boven de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat bezoekers jou goed kunnen vinden en dat je het bedrijf goed profileert. Heb je hier hulp bij nodig? Wij ondersteunen jou hier graag bij. Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 – 27 27 00.

 

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>.nl .com of .nu, wat is de juiste keuze?</p>
Marije Bregman

.nl .com of .nu, wat is de juiste keuze?

 
<p>Het perfecte Google businessaccount</p>
Marije Bregman

Het perfecte Google businessaccount

 
<p>Op mijn computer klopt het wel</p>
Jeroen Oostwouder

Op mijn computer klopt het wel