Expanded Text Ads, ook wel bekend als uitgebreide tekstadvertenties van Google Ads, zijn advertenties met ongeveer 50% meer tekstruimte. Hiermee heb je meer ruimte om jouw zoekwoorden op de juiste manier weer te geven en beter vindbaar te zijn. Echter gaat Google stoppen met deze Expanded Text Ads. Vanaf 1 juli 2022 is het niet meer mogelijk om deze aan campagnes toe te voegen of te optimaliseren. Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

 

Laatste kans

Allereerst is het belangrijk om te weten dat de Expanded Text Ads (ETA’S) niet helemaal verdwijnen. Vanaf 1 juli is het alleen niet meer mogelijk om nieuwe ETA’s aan te maken en deze aan campagnes toe te voegen of te wijzigen en optimaliseren. Benieuwd hoe je deze voor die tijd nog optimaal kunt opstellen? Lees dan hier onze blog over het effectief inzetten van de ETA’S. De ETA’S zullen namelijk nog steeds vertoond worden en kunnen nog worden onderbroken, worden geactiveerd en worden verwijderd.

 

Responsive zoekadvertenties (RSA’S)

Een van de grootste redenen waarom Google stopt met de ETA’S heeft te maken met de trend van automatiseren die we de afgelopen jaren steeds meer voorbij zien komen. Volgens Google is automatisering (met behulp van RSA’S) dan ook de enige manier om de constant veranderde zoekopdrachten voor te zijn. Bij Responsive zoekadvertenties stelt Google, op basis van de verschillende koppen en beschrijvingen die jij zelf toevoegt, automatisch advertenties samen. Zo probeert Google een zo relevant mogelijke advertentie te tonen bij de zoekopdracht die is uitgevoerd.

 

Aan de slag met Responsive zoekadvertenties 

Vanaf halverwege 2022 kun je niet meer om responsive zoekadvertenties heen. Als je slim gebruik maakt van RSA’s kan dit voor wel 20% meer conversie zorgen. Voeg daarom zo veel mogelijk koppen en beschrijvingen toe en gebruik relevante zoekwoorden om jouw advertenties vaker te vertonen. Ook kun je met RSA’s bepaalde koppen en beschrijvingen vastpinnen zodat deze op een door jou aangegeven positie wordt weergegeven. Zo heb je toch nog enige invloed op hoe jouw advertenties er uit komen te zien. Maar het belangrijkste voor nu: testen! Om een indicatie te krijgen van welke combinaties vaak getoond worden, kun je je via het advertentieoverzicht een overzicht inzien van jouw koppen en beschrijvingen die vaak worden getoond. Deze kun je vervolgens gebruiken om jouw RSA’s nog meer te optimaliseren.

 

Ook adverteren met Google Ads?

Bij ipsis beschikken wij over een team van Google Ads experts. Wij zijn Google gecertificeerd en kunnen voor jou een geschikte Ads campagne opzetten. Wij helpen jou om goed vindbaar te zijn. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00.

 

11000.jpg