Effectief inzetten van Expanded Text Ads

Google AdWords komt weer met wat nieuws: Expanded Text Ads! De naam zegt het al: de tekstadvertenties krijgen meer tekstruimte. En met meer ruimte bedoelen we bijna 50% meer tekstruimte dan de reguliere tekstadvertenties. De Expanded Text Ads zijn geschikt voor ieder apparaat.

Wat verandert er met de Expanded Text Ads?

Voorheen bestonden de AdWords advertenties uit de volgende indeling:

  • Een kop van 25 tekens;
  • Beschrijvingsregel 1 van 35 tekens;
  • Beschrijvingsregel 2 van 35 tekens;
  • Zichtbare URL van 35 tekens.

Met de Expanded Text Ads wordt de advertentieruimte uitgebreid naar deze indeling:

  • Kop 1 van 30 tekens;
  • Kop 2 van 30 tekens;
  • Beschrijvingsregel van 80 tekens;
  • Zichtbare URL: deze komt nu automatisch vanuit de uiteindelijke URL of vanuit de twee invulvelden die ieder uit 15 tekens bestaan.

Zoals je ziet vervalt de tweede beschrijvingsregel, komt er een extra kop bij en is de eerste beschrijvingsregel behoorlijk gegroeid.

Test door Google Partners

Voordat de Expanded Text Ads aan de wereld werden gepresenteerd kregen Google Partners wereldwijd de mogelijkheid om de advertenties te testen. Sinds eind juli kan iedere adverteerder gebruik maken van de Expanded Text Ads. De eerste resultaten en reacties van de Expanded Text Ads zijn wisselend. Nog niet alle adverteerders zijn geheel overtuigd van de prestaties van de nieuwe grotere tekstadvertenties. Hoe kunnen de Expanded Text Ads zo goed mogelijk worden ingezet voor een advertentie?

Met advertentietitels de gebruiker overtuigen

Net te weinig ruimte om de zoekwoorden op een juiste manier weer te geven. Die tijd is voorbij, want de Expanded Text Ads bevatten nu niet één, maar twee advertentietitels met een ruimte voor 30 tekens. Adverteerders moeten een andere strategie bedenken en hun advertenties herschrijven. De titels zijn nu de het meest essentiële onderdeel van de advertentie.

Door de komst van de tweede titel trekt de beschrijvingsregel minder de aandacht. Daarom is het belangrijk dat er een aansprekende titel wordt bedacht die matcht met de zoekopdracht van een gebruiker. Op deze manier kan er een verbetering in de klikfrequentie (CTR) worden gecreëerd.

Het afkappen van titels voorkomen

Titels worden afgekapt wanneer deze te breed zijn voor weergave, zeker wanneer de functie ‘zoekwoord invoegen’ wordt toegepast. Er zijn twee mogelijkheden om de kans te verminderen dat de titel wordt afgekapt. Dit kan door bijvoorbeeld kleine leestekens te gebruiken, zoals de ‘i’ in plaats van de ‘I’. Daarnaast kan met het vermijden van brede leestekens zoals de ‘w’ ook worden voorkomen dat de titel wordt afgekapt. Daarnaast is het slim om niet het maximale aantal tekens te benutten, maar een aantal tekens over te laten.

Zorg dat de titels ook afzonderlijk leesbaar zijn

Het is door de komst van de tweede titel natuurlijk verleidelijk om de titel te verlengen. Maar daardoor kan de advertentie ook minder effectief worden, omdat de advertenties op een andere manier kunnen worden weergeven. Daarom moet er altijd voor worden gezorgd dat de advertentie ook goed leesbaar is wanneer de tweede titel niet wordt getoond. Het is daarbij belangrijk dat er geen dingen dubbel worden verteld. De ruimte moet optimaal worden benut, bijvoorbeeld door ‘nieuwe’ USP’s te communiceren.

Een geschikte boodschap gebruiken die geschikt is voor ieder apparaat

Het aanmaken van afzonderlijke advertenties is nu niet meer nodig, want de Expanded Text Ads zijn geschikt voor ieder type apparaat. Daarom is het ook belangrijk om er voor te zorgen dat de boodschap die je voor de advertentie schrijft geschikt is voor ieder apparaat. Google heeft geen plannen om de Extended Text Ads mobiel te optimaliseren, omdat de advertentie juist op elk apparaat gebruikt kan worden.

Match de zichtbare URL met de zoekopdracht

Google maakt het de adverteerders makkelijker door ervoor te zorgen dat het domein standaard wordt weergeven in de advertentie. Doordat Google het domein matcht met de URL die wordt opgegeven, worden de subdomeinen ook automatisch meegenomen. Om de gebruikers aan te geven op welk deel van de website zij belanden, moet er een zichtbare URL gebruikt worden. In combinatie met zoekwoorden die worden ingetypt in de zoekbalk krijgt de gebruiker het vertrouwen dat de advertentie matcht bij de vraag.

Vanaf 26 oktober 2016 is het niet meer mogelijk om de oude en kortere advertenties te uploaden. Deze worden dan volledig vervangen door Expanded Text Ads.

Ook adverteren met Google AdWords?

Bij ipsis beschikken wij over een team met Google AdWords experts. Wij zijn Google gecertificeerd en kunnen voor jou een geschikte AdWords campagne opzetten. Wij helpen jou om goed vindbaar te maken! Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00.

Andere Tips en updates:

<p>Google AdWords als succesvolle toevoeging aan uw inboundmarketingstrategie</p>

Google AdWords als succesvolle toevoeging aan uw inboundmarketingstrategie

 
<p>Wilt u AdWords professioneel uitproberen?</p>

Wilt u AdWords professioneel uitproberen?

 
0229272700