Help, ik kan mijn eigen Google advertenties niet vinden

Wanneer je met jouw website of webshop goed vindbaar wil zijn in Google kun je verschillende dingen doen. Eén van de opties die snel voor veel zichtbaarheid, verkeer en naamsbekendheid zorgt is het inzetten van Google Ads. Je betaalt Google om jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten te tonen bij een specifieke zoekopdracht. Dit klinkt eenvoudig, maar toch merken wij als internet- en reclamebureau dat er veel vragen zijn over de precieze werking van Google Ads. Want hoe kan het dat je advertentie niet elke keer getoond wordt wanneer je er zelf naar zoekt? Wij leggen het je uit in deze blog!

Waarom kan ik mijn eigen Google Ads niet vinden?

Zoek jij regelmatig op jouw eigen advertenties om te zien of ze goed weergegeven worden? Dan toont de uitkomst van deze zoektocht vaak een vertekend beeld met de werkelijkheid. Jouw advertenties worden niet elke keer als je ernaar zoekt weergegeven. Kun je zelf je advertenties dus niet vinden, wil dat niet zeggen dat jouw doelgroep je advertenties niet te zien krijgt. Of en wanneer je advertentie wordt getoond wanneer je er naar zoekt is afhankelijk van een aantal factoren:

De advertentie is al vaker getoond, maar er is niet op geklikt

Iedere klik op je advertentie kost geld. Google maakt geen onderscheid tussen een klik van een potentiële klant en een eigen werknemer, dus ook jouw eigen klik kost geld. En dat is natuurlijk zonde, want voor het budget geldt: op is op. Wel zoeken, maar niet klikken lijkt wellicht een goede oplossing, maar dat is het niet. Zoek je wel, maar klik je niet, dan is dat slecht voor je resultaten. Google gaat er vanuit dat jij de advertentie niet relevant genoeg vindt – anders had je er wel op geklikt – en gaat in het vervolg dus op zoek naar andere advertenties in de hoop dat deze wél goed aansluiten bij je wensen. Krijg jij dus vaak advertenties van je concurrenten te zien, dan kan dit de reden zijn!

Jouw advertenties worden enkel op bepaalde dagen en/of tijden getoond

In het account van Google Ads kun je zelf instellen op welke dagen en tijden je advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel de advertentieplanning genoemd. Doe je hier niks mee, dan kunnen jouw advertenties iedere dag van de week en ieder moment van de dag getoond worden. Wanneer je wel een advertentieplanning maakt komen je advertenties alleen in aanmerking voor weergave gedurende de dagen en tijden die je hebt opgegeven. Zoek jijzelf, of een potentiële klant, dus buiten deze tijden om op Google, dan zullen je advertenties niet getoond worden.

Jouw advertenties worden enkel op bepaalde locaties vertoond

Evenals de dagen en tijden kun je ook zelf de locaties instellen. Zo voorkom je dat iemand uit een voor jou niet relevante regio de advertentie te zien krijgt. Je verkleint hiermee dus de doelgroep, maar vergroot de kans op een conversie. Worden jouw advertenties alleen getoond in Noord-Holland, dan zul je deze dus nooit tegenkomen wanneer je je in een andere provincie bevindt.

Het algoritme van Google kiest de beste match

Hoe meer je zelf instelt in je advertentieaccount, hoe beter Google weet aan wie, wanneer en waar ze de advertenties moet vertonen. Toch wil het niet altijd zeggen dat iedereen die op de juiste tijd en locatie een matchende zoekopdracht uitvoert de advertentie te zien krijgt. Het algoritme van Google bepaalt uiteindelijk aan wie en wanneer de advertenties getoond worden. De precieze werking van Googles algoritme is niet bekend. Wel weten we dat dit afhangt van verschillende factoren zoals je zoekgeschiedenis en je persoonlijke gegevens en voorkeuren. Kijk je dus regelmatig op de websites van concurrenten dan is de kans groot dat je vaker hun advertenties te zien krijgt dan die van jezelf.

Waarom zoeken naar je eigen Google Ads niet slim is

Uit bovenstaande argumenten blijkt dat zoeken op je eigen advertenties een vertekend beeld kan geven. Wanneer je zoekt op je eigen advertentie en deze niet getoond wordt dan betekent dat dus niet dat je advertenties helemaal niet zichtbaar zijn. Het kan daarom onnodige stress opleveren.

Daarnaast kun je door zelf te zoeken naar je advertenties de resultaten negatief beïnvloeden. Klik je ook op je advertenties, dan kost dat geld en blijft er minder budget over voor potentiële klanten. Daarnaast kun je door wel te zoeken, maar niet te klikken, ervoor zorgen dat Google je advertenties minder vaak vertoont. Ben je nou heel benieuwd hoe je advertenties het doen maar wil je om bovenstaande redenen niet zoeken naar je advertenties? De statistieken in je advertentieaccount vertellen je alles wat je wilt weten.

Hulp bij Google Ads

Heb je vragen over de werking van jouw Google advertenties? Of heb hulp nodig bij het optimaliseren? Onze marketeers hebben jarenlange ervaring met Google Ads en zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

Melissa ten Klei Melissa ten Klei
Auteur
Melissa ten Klei

Bij ipsis kan ik mijn enthousiasme voor marketing kwijt in mijn dagelijkse werkzaamheden. Een hecht team vol passie, kennis en creativiteit; ik voel mij hier écht thuis. Ik werk hard om het beste resultaat voor onze klanten te behalen. Wanneer mijn inspanningen in succes resulteren is mijn dag geslaagd en ga ik tevreden naar huis!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>Lead nurturing: zet leads om naar klanten</p>
Melissa Roossien

Lead nurturing: zet leads om naar klanten

 
<p>Wat is de meerwaarde van social listening?</p>
Marije Bregman

Wat is de meerwaarde van social listening?

 
<p>De menukaart van ipsis</p>
Vincent Castenmiller

De menukaart van ipsis