Het nieuwe jaar gaan we in vol met nieuwe ideeën en inspiratie. Om jou goed voor te bereiden op het nieuwe jaar hebben we de webdesign trends voor 2022 op een rij gezet. ipsis doet een voorspelling wat er volgend jaar in gaat zijn. Afgelopen jaren ging het vooral om de lay-out van de website in de vorm van illustraties, animaties en kleurcontrasten. Voor het komende jaar gaat het meer om de content en de leesbaarheid. Welke trends zijn interessant en welke kun je beter aan je voorbij laten gaan? Lees verder om daar achter te komen.
Darkmode
Op mobiel is deze trend al lang gaande; de mogelijkheid om te switchen tussen light en dark mode. Dit wordt met name bij apps ingezet, maar ook steeds meer websites gaan dit hanteren. In dark mode is de achtergrond van het scherm donker en de teksten licht. In light mode is dit precies andersom. Dark mode blijkt minder vermoeiend voor de ogen in donkere en slecht belichte ruimtes. Daarnaast verbruikt het minder energie. Omdat nog weinig websites de dark mode hanteren, is het uniek en wordt het nu vaak gekozen om onderscheidend te zijn.
Ons advies is om niet volledig hierin mee te gaan. De meest ideale oplossing is om beide aan te bieden. Veel grote platformen als Facebook en YouTube gaan hier al voor. Maar voor veel websites is het nog niet echt een optie. Voorlopig zal het nog puur een visuele en onderscheidende keuze zijn. Maar zeker een trend die we meer gaan zien de komende tijd. Eentje om in de gaten te houden dus!
Content en exclusieve illustraties
Illustraties en animaties zijn een onmisbare trend. Dit hebben we afgelopen jaar al veel gezien. Maar waar het toen mis is gegaan is dat illustraties en andere grafische elementen de content in de weg staan. Daar hebben we weer van geleerd en in 2022 zien we daarom dat illustraties en animaties vooral ondersteunend zijn. Een goede typografie, gestructureerde content en duidelijke stijlelementen zoals buttons zijn key in aankomend jaar. De focus ligt dus met name op content.
Meer overzicht en minder variatie
Veel websites worden opgebouwd op basis van blokken. Je kunt een pagina opbouwen uit een aantal vooropgezette blokken. De indeling hiervan is vaak zelf te bepalen, maar het ontwerp en uiterlijk van de blokken staat vast. Hierdoor ben je vrij om de website in te delen naar eigen inzicht, maar blijft de stijl van de website wel bewaard. In 2022 wordt hier meer rust in aangebracht. Waar er voorheen te veel blokken werden ontworpen, waardoor er te veel keuze was en de websites een puinhoop werden, wordt dit in 2022 terug gebracht. Binnen 1 blok worden een paar varianten gemaakt, in plaats van in meerdere
Geen grote opvallende foto of video
Veel websites bevatten op de homepage een grote foto of video. Daar is niets mis mee, mits het wat toevoegt aan de stijl en boodschap van de website. Voor websites waarop de foto of video alleen ter opvulling dient, is het aan te raden om het daar helemaal weg te laten. Kies liever voor een duidelijke boodschap, goede call-to-action en vul dat eventueel aan met een subtiele illustratie. Dit is veel gevallen vaak net zo mooi als een opvallende foto als header.
Parallax
Parallax klinkt als een magisch toverdrankje, maar is in werkelijkheid een prachtig effect op een website. Bij dit effect schuiven foto’s, illustraties en tekstlagen over elkaar heen tijdens het scrollen. Deze trend is terug van weggeweest en dit keer in een nieuw jasje. Voorheen werd parallax niet altijd op de juiste manier ingezet, waardoor het chaotisch en onoverzichtelijk werd. Wanneer het wel allemaal klopt dan is het echt een mooie toevoeging aan een website en maakt het de website een stuk dynamischer.
Digital branding
Een huisstijlhandboek is waar veel bedrijven al over beschikken. Hierin staat alles wat te maken heeft met de communicatie van een organisatie. Denk hierbij aan het logo, lettertype en huisstijlkleuren. Maar wat hierin meestal wordt vergeten is het stukje ‘digital’. Denk hierbij aan een template voor social media en hoe te communiceren op verschillende platformen. Maar ook de bedrijfswebsite is hierin belangrijk. Zijn alle huisstijlkleuren bruikbaar op schermen en kan het lettertype ook online worden gebruikt? Welke kleur kiezen we voor de call-to-action en welke stijl illustraties en animaties zetten we in? Allemaal belangrijke zaken die invloed hebben op het design van jouw website. Breid daarom het huisstijl handboek uit met een digital branding hoofdstuk.
Ben jij klaar voor 2022?
Is jouw website of webshop nog up-to-date of kan deze wel een restyle gebruiken? De designers van ipsis ontwerpen de mooiste webdesigns volgende de laatste trends, maar altijd gericht op gebruiksvriendelijkheid. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.