De opkomst van Reels op Instagram

Instagram Reels zijn korte video’s van ongeveer acht tot zestig seconden. Net zoals met TikTok kun je gebruik maken van muziek, geluiden en filters. In 2021 kondigde Instagram aan dat ze zich meer willen focussen op video's. Waar het platform eerder gericht was op fotografie willen ze nu de strijd aan gaan met de grote videoconcurrenten YouTube en TikTok.  

 

Reels zorgen voor groei 

Door het plaatsen van Reels op Instagram is de kans groot dat je gevonden wordt door mensen die jou nog niet volgen. Dit komt omdat je Reels getoond worden aan mensen die waarschijnlijk jouw Reel interessant vinden. Deze mensen hoeven jou dus helemaal niet te volgen om toch je Reel te zien.

Instagram maakt gebruik van een algoritme. Dit houdt in dat het jouw content laat zien aan de gebruikers die op dat moment op het platform zitten en mogelijk interesse hebben in de Reel die jij hebt geplaatst. Het platform kijkt naar het gedrag van de gebruikers. Als gebruikers interactie met jouw Reel hebben gehad, is de kans groot dat Instagram jouw volgende Reel ook aan die gebruikers laat zien.

 

Hoe kun je Reels maken? 

Reels kun je laagdrempelig inzetten en kunnen door iedereen gecreëerd worden. Je hoeft geen videograaf te zijn om een goed lopende Reel te publiceren. Zo zijn Reels niet alleen voor content creators met duizenden volgers, maar kunnen Reels ook zeker ingezet worden voor jouw bedrijf.    

Een Reel kun je maken met de volgende stappen: 

  1. Storyboard: Wat is je idee voor een Reel?

Zorg dat je vooraf een plan hebt. Door te kijken naar Reels van andere kun je inspiratie op doen. Wil je een Reel maken over lifestyle, je collega’s of wil je meegaan met een bepaalde trend? Bekijk dan eerst Reels die aansluiten bij jouw wensen en bedenk vanuit daar een plan. Tip: Gebruik hashtags om Reels van anderen te zoeken, bijvoorbeeld #interieur als je een reel over interieur wil vinden.  

  1. Maak de video in Instagram  

Je kunt een Reel maken met een extern bewerkingsprogramma, maar je kunt de Reel ook in Instagram bewerken.

Als je weinig tijd hebt en snel een Reel wil maken kun je gebruik maken van de sjablonenfunctie binnen Instagram. Je opent de Reels optie in Instagram en gaat naar het kopje sjablonen. Hier zie je een aantal voorbeelden met muziek en beeld. Als je een Reel ziet die je graag zelf na wil maken klik je op het sjabloon en kun je gemakkelijk video’s toevoegen. Instagram bewerkt de video’s en creëert de Reel. Zo kun jij in een paar minuten een leuke Reel in elkaar zetten met passende muziek!  

  1. Teksten toevoegen aan je Reel 

Nadat je de Reel hebt gecreëerd kun je teksten toevoegen aan de video. Dit kun je doen als je na het creëren van de video op ''volgende'' hebt geklikt, rechtsonder in beeld. Hierna zie je de mogelijkheid (boven in beeld) om effecten en teksten toe te voegen aan de Reel. Wij adviseren om een call-to-action (een duidelijke actie zoals ‘volg ons!’) toe te voegen aan je Reel, zodat mensen de mogelijkheid hebben om na je Reel meer informatie over je bedrijf te zien.

 

Hoe vaak moet ik een Reel posten? 

Het is belangrijk om consistent Reels te posten. Als je de eerste maand elke dag iets gaat plaatsen en daarna maanden niets meer zul je zien dat jouw kanaal niet gaat groeien. Het is belangrijk om een planning te maken die je consistent kunt volhouden.   

Heb jij meer tips nodig over het posten van je Reels? Of loop je vast met het groeien op Instagram? Kom dan in contact met ons. Wij helpen je graag met het laten groeien van jouw Instagrampagina!  

WIL JE EEN ORIËNTEREND GESPREK?

MAAK HIER JE (BEL) AFSPRAAK

HOE SCOORT JOUW SOCIAL MEDIA NU?

DOE ONZE GRATIS SOCIAL MEDIA SCAN

Yasmila Bendter Yasmila Bendter
Auteur
Yasmila Bendter

Social media is echt mijn vakgebied. Ik weet alles van Instagram en Facebook. Door een strategie te bedenken veroveren we samen het hele platform. Samen met leuke collega’s en uitdagende opdrachten zit ik hier helemaal op mijn plek.

Naomi Sauer Naomi Sauer
Auteur
Naomi Sauer

Van het bedenken en realiseren van succesvolle reclame-uitingen en campagnes tot het creëren van de juiste ‘brand awareness’. Bij ipsis kan ik onze klanten echt helpen met een marketingstrategie op maat gemaakt. Ik zie de uitdaging om successen te behalen en waarde te creëren voor onze klanten.

Meer over Naomi

Andere Tips en updates:

<p>Vertel jouw bedrijfsverhaal met een video</p>
Melissa ten Klei

Vertel jouw bedrijfsverhaal met een video

 
<p><strong>Adverteren op TikTok</strong></p>
Aida de Haan

Adverteren op TikTok

 
<p>6 tips voor het optimaal inzetten van TikTok voor jouw bedrijf</p>
Yasmila Bendter

6 tips voor het optimaal inzetten van TikTok voor jouw bedrijf

 
0229272700