Iedereen gebruikt ze: emoji. Iedere activiteit, gerecht, dier of gemoedstoestand kun je ermee vertolken. Met emoji vertellen wij hoe we ons voelen of wat we ergens van vinden. Wat voor invloed hebben emoji op onze manier van communiceren?

emoji.png

Geel rondje met lach

De klassieke smiley bestaat al sinds 1963. Het gele rondje met puntjes als ogen en een boog als mond is één van de meest gebruikte emoji. In de jaren ’80 werd de smiley digitaal gemaakt op het Arpanet (voorloper van het internet) door deze na te maken met leestekens zoals; :-). De emoticons werden gebruikt om misverstanden in digitale communicatie te voorkomen.

Zodra de emoji hun opmars maakten nam het gebruik van emoticons af. Emoji gaf grafisch gezicht aan berichten. Nu kunnen we direct de inhoud van een bericht vullen met enkel een emoji.

 

Ontstaan emoji

‘E’ betekend beeld en ‘moji’ karakter in het Japans. Emoji staat dus letterlijk voor beeldkarakter. Waren wij in 1999 nog bezig met dubbele punten en haakjes om smileys te maken, werden in Japan al emoji ontwikkeld. De basis van emoji ligt bij manga, Japanse stripverhalen. Door commercieel belang werden emoji wereldwijd bekend.

Gebruik emoji

Met een emoji kun je een bericht via digitale communicatie duidelijker maken. Het is mogelijk om iets te nuanceren, op te reageren of onderstrepen met een emoji. Tegenwoordig gebruiken wij ze dagelijks. Emoji zijn gelinkt aan onze non-verbale communicatie. Het schudden van handen, glimlachen en bepaalde blikken. Voer je een digitaal gesprek dan kun je de non-verbale communicatie vervangen door emoji.

Het gebruiken van emoji in een bericht is geen vorm van luiheid. Het is een fijne afwisseling van tekst en maakt een context nog duidelijker. Het is een creatieve manier van taal gebruiken. We zijn minder afhankelijk geworden van schrift. We gaan steeds meer communiceren zoals we denken: in beeld.

Emoji en symbolen vormen de brug tussen verschillende talen, wat met name op social media een grote rol speelt. Beeld begrijpt iedereen met behulp van emoji. Ook ervaring en cultuur hebben invloed op hoe een emoji wordt gebruikt. Waar wij een middelvingersymbool gebruiken waarbij de vinger omhoog wijst, moet de vinger in Marokko naar beneden wijzen om hetzelfde te betekenen.

Toekomst van de emoji

Emoji hebben een grote invloed op onze manier van communiceren. Het zorgt ervoor dat wij ons beter uit kunnen drukken. Door ontwikkelingen van apps als Instagram en Snapchat volgen ontwikkelingen op het gebruik van emoji zich snel op. In Japan kun je bijvoorbeeld zelf stickers ontwerpen, waarbij je zelf bepaald waar je tekst en beeld plaats. Deze ontwikkelingen zullen ook in de toekomst van invloed zijn op onze communicatie. Voorlopig zijn emoji niet weg te denken uit ons leven!

Neem contact op

Isabel 1
Geschreven door:

Isabel Konijn

Marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Blog Verkeerdeuitspraken Ipsis

Deze Nederlandse uitdrukkingen worden verkeerd uitgesproken: onze top 5

28629.jpg

Tips voor een goed converterende call-to-action knop

infographics.jpg

Waarom jij infographics zou moeten gebruiken

28629.jpg

Tips voor een goed converterende call-to-action knop

infographics.jpg

Waarom jij infographics zou moeten gebruiken