Wat is marketing automation?

De meeste mensen worden bijna dagelijks geconfronteerd met marketing automation en daarom laat het begrip zich goed uitleggen door een eenvoudig voorbeeld te noemen. De jurk in de webwinkel. Je hebt hem bekeken, je hebt de aankoop overwogen, maar je hebt nog niet besloten. Je verlaat de website en vervolgens ontvang je de volgende dag een e-mail. De jurk ‘ligt op je te wachten’, is ‘bijna uitverkocht’ of ‘je siert er deze zomer alle feestjes mee’. Alle kreten worden uit de kast gehaald om je te motiveren de aankoop toch te doen. Raad eens? Vaak werkt het.

Marketing automation wordt niet alleen ingezet bij e-mailmarketing. Het leent zich ook uitstekend voor het adverteren op social media, via bannering op websites of andere online kanalen. Marketing automation leunt op het principe van de kracht van herhaling. Zorg dat de klant je niet vergeet. Probeer hem door het aankoopproces heen te gidsen.

Automatisering

Kun je alles automatiseren? Het antwoord is niet altijd ja. Het hangt af van de techniek die je gebruikt en de manier waarop je in staat bent vergaarde data in te zetten. Vaak begint automatiseren bij het nemen van kleine stappen. Een maandelijkse welkomst e-mail die alleen naar nieuwe klanten wordt gestuurd bijvoorbeeld. Of een herinneringsadvertentie op social media nadat een klant een bepaalde pagina op de website heeft bezocht.

Call to action

Marketing automation heeft een belangrijk doel en dat is mogelijke klanten over de streep trekken. Maak dit voor jouw doelgroep zo eenvoudig mogelijk, maar houd het ook persoonlijk zodat je de binding met de doelgroep niet verliest. Zorg voor een goede call to action. Of je iemand nu wil overtuigen een product te kopen of wil bewegen meer informatie aan te vragen over een dienst die je aanbiedt, marketing automation is gericht op het vasthouden van de aandacht. Lukt dat? Dan moet een vervolgstap snel en gemakkelijk te nemen zijn.

Is marketing automation een geschikte tool voor jouw organisatie? Daar weten de specialisten van ipsis snel een antwoord op. Deel jouw uitdaging met ons en wij voorzien je van een goed advies. Neem vrijblijvend contact met ons op, wij denken met je mee.