Als ik ergens heen ga waar ik niet bekend ben, bereid ik mezelf graag goed voor. Ik ga vaak een hapje eten met vriendinnen in de meest leuke restaurantjes in Amsterdam. Maar echt heel bekend in onze hoofdstad ben ik niet. Zodra er in de groepsapp een restaurantje is geopperd en alle dames daarmee zijn ingestemd, duik ik gelijk op Google. Ik zoek het restaurant op via de zoekmachine en Google Maps, zodat ik precies weet hoe ik er moet komen.

Dit is een klein voorbeeld van hoe belangrijk het is dat jouw bedrijf via zoekmachines te vinden is. Een potentiële klant is op zoek naar een dienst of product en probeert deze via een zoekmachine te vinden. Heeft de klant het product gevonden dan wil hij weten waar hij dit kan halen. Hier komt de locatie om de hoek kijken. Want waar ik zoek door de straten van Amsterdam, zoeken anderen naar een loodgieter in de buurt of een kapper in de stad.

Lokale vindbaarheid

Er zijn meerdere manieren om jouw bedrijf of onderneming vindbaar te maken voor potentiële klanten. Een van die manieren is het verbeteren van de lokale vindbaarheid van jouw website. Hoe je dit doet? Een hele gemakkelijke manier is ervoor zorgen dat iedere pagina op jouw website de adresgegevens bevat. Het is handig om dit in het template van de website te verwerken, zodat de adresgegevens standaard op elke pagina verschijnen. Een andere manier is het plaatsen van content op de website, met daarin de plaatsnaam verwerkt. Heb je meerdere locaties? Dan kun je bijvoorbeeld een landingspagina per locatie schrijven, om zo de vindbaarheid te vergroten. Ben jij gevestigd in een kleinere plaats? Dan is het waardevol om grotere omliggende plaatsen waar je ook werkzaam bent toe te voegen. Vaak zoeken mensen op grotere steden in plaats van kleine dorpen. Door de namen van deze grote steden toe te voegen, vergroot je jouw bereik en word je ook op deze steden gevonden. Denk bijvoorbeeld aan een referentie van een klant in de directe omgeving, zo koppel je een dienst aan een locatie en verbeter je ook jouw vindbaarheid op combinaties van woorden (bijv. Nieuwe website Hoorn).

Google Mijn Bedrijf

Google heeft naast een zoekmachine ook een handige, gratis tool om jouw bedrijf zichtbaar te maken door een bedrijfsvermelding aan te maken. Deze tool heet Google Mijn Bedrijf. Ook al is de vindbaarheid van jouw website al optimaal, dan nog is het handig om jouw bedrijf te registreren in Google Mijn Bedrijf. Door jouw website te koppelen aan Google Mijn Bedrijf krijgt de potentiële klant gelijk relevante gegevens van jouw bedrijf te zien. Denk hierbij aan een adres, de openingstijden en contactgegevens. Daarnaast vergroot het de lokale vindbaarheid en, dankzij de foto’s die erbij kunnen worden geplaatst, ook de herkenbaarheid. In de zoekmachine ziet dit er als volgt uit:

vindbaar op locatie

Dit is niet alleen bij de zoekresultaten te zien, maar ook in het door mij zo geliefde Google Maps. Wanneer ik dus weer op zoek ben naar een leuk restaurant in het centrum van Amsterdam kan ik jou sneller vinden als jij een Google Mijn Bedrijf vermelding hebt. Ik zie dan jouw restaurant met naam, adres- en contactgegevens en eventueel een foto in het rijtje bij Google Maps. Ik zie dus direct waar het restaurant zich op de kaart bevindt en daarnaast ook de gegevens om gelijk in contact te komen en een reservering te maken.

Zonder Google Maps zou ik mijn weg nooit vinden naar al die leuke restaurantjes in Amsterdam. Ik vind het een uitkomst dat je via Maps gelijk in kaart krijgt waar de restaurants zich bevinden. Maar dit is uiteraard ook mogelijk voor een loodgietersbedrijf, een verkeerschool, schoonheidsspecialiste en ga zo maar door.

Wij zetten jouw bedrijf graag op de kaart! Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Voor vragen kun je ons bereiken via de chat, ons contactformulier of telefonisch via 0229 27 27 00.

locatie vindbaarheid2.jpg (1)