Where's the fun in funding?

Heeft u een goed idee? Een uitvinding, een app, een film? Het loopt vaak stuk op de financiering. Vroeger zou u misschien naar een bank gaan voor een lening of uw spaargeld investeren. Tegenwoordig  is crowdfunding ook een goede optie. U vraagt heel veel mensen die uw plan ook een goed idee vinden om een (klein) bedrag in te investeren en dit gebruikt u om uw nieuwe project op te starten.

Power to the people

Crowdfunding als idee bestaat al honderden jaren, eigenlijk is het natuurlijk gewoon een manier van gezamenlijk investeren. Maar de opkomst van het internet in de 90er jaren heeft het een stuk gemakkelijker en toegankelijker gemaakt. Een eerste voorbeeld van “crowdfunding” als term wordt toegedragen aan de Britse band Marillion, die met een internetcampagne in 1997 hun tour door de Verenigde Staten financierde. Vanaf toen begonnen er, vooral in de Verenigde Staten, verschillende crowdfunding campagnes en daarna crowdfunding platformen te ontstaan. Platformen als SellaBand lieten fans investeren in hun favoriete bands met als compensatie producten als een cd of een concertkaartje. Snel daarna kwam Kickstarter dat zich niet alleen focust op bands, maar creatieve projecten in het algemeen. Ook volgden platformen voor de zakelijke markt (bijv. SeedInvest) en filantropische doeleinden (bijv. DonorsChoose). In Nederland hebben we onder andere Symbid.

Hoe werkt het?

Meestal meldt de ondernemer of artiest zich aan op de gekozen crowdfunding website en vult hier de details van zijn project in, vaak wordt ook een demonstratie van het product toegevoegd. Bij de meeste sites moet het project dan eerst goedgekeurd worden. De volgende stap is een doelbedrag (the target) instellen en een deadline aangeven. De meeste sites keren pas uit als het bedrag bereikt is. Bij sommige sites kan je meer dan het ‘targetbedrag' inzamelen, en bij anderen stopt de campagne als het bedrag bereikt is. Als het bedrag niet bereikt is als de deadline verstreken, is krijgt de investeerder meestal zijn geld terug. Hoewel sommige platformen evengoed uitkeren.

De investeerder kiest natuurlijk de projecten die in zijn of haar mening financiële potentie hebben. Of projecten waar waarde aan gehecht wordt. In het geval dat het project succesvol is, krijgt de investeerder meestal zijn bedrag plus rente terug. Bij filantropische projecten verwacht de investeerder meestal geen beloning.

Het crowdfundingplatform verdient zijn geld door een percentage van het verworven bedrag in te houden.

Voorbeelden

Een goed voorbeeld van succesvolle crowdfunding is de virtual reality bril Oculus Rift. De Oculus Rift had een targetbedrag van $250,000, maar haalde  $2,436,429 binnen. Onlangs is het bedrijf verkocht aan Facebook voor $2 miljard. Ook in de filmindustrie wordt er gebruik van gemaakt. Regisseurs als Zack Braff en Spike Lee die hun films niet via het studiosysteem konden financieren, hebben dat alsnog gedaan met crowdfunding. In de politiek heeft Barack Obama zijn verkiezingscampagne grotendeels gefinancierd door crowdfunding. Ook in de gameindustrie wordt er veelvuldig gebruik van gemaakt. In 2013 ging er al 5,1 miljard dollar om in de crowdfundingindustrie.

Lets have more funding

Crowdfunding democratiseert investeringen, iedereen kan meedoen en het beste (of eigenlijk populairste idee) haalt het meeste geld binnen. De drempel om te investeren is laag en door het directe contact tussen de investeerder en ondernemer wordt er meteen een band gecreëerd met het product. Daarentegen is de kans dat beslissingen gemaakt worden op emotie en niet op investeringswaarde ook weer groter.

Mede door de financiële restricties die banken hebben sinds de crisis lijkt de kans groot dat crowdfunding platformen zullen blijven groeien en groeien. De kans dat u uw project kan financieren is dus groter dan ooit. ....nu het idee nog.

 

Referenties:

https://www.fundable.com

http://socialmediaweek.org

https://www.symbid.nl/

Meer informatie? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

Klaas Hauwert Klaas Hauwert
Auteur
Klaas Hauwert

Ik houd mij dagelijks bezig met het programmeren van websites die door de afdeling Creatie zijn ontworpen. Het leuke aan mijn werk vind ik dat elke website anders is. Dat maakt mijn dag gevarieerd! 

Meer over Klaas

Andere Tips en updates:

<p>Lead nurturing: zet leads om naar klanten</p>
Melissa Roossien

Lead nurturing: zet leads om naar klanten

 
<p>Wat is de meerwaarde van social listening?</p>
Marije Bregman

Wat is de meerwaarde van social listening?

 
<p>De menukaart van ipsis</p>
Vincent Castenmiller

De menukaart van ipsis