De herkomst van de naam Albert Heijn laat zich gemakkelijk raden, maar wat is het verhaal achter Coca Cola, Zalando en ipsis? Wat zegt een naam over jouw bedrijf en welk gevoel breng je over? Wij vertellen je welke keuzes je hebt en waar je over na moet denken als je een bedrijfsnaam kiest.
De keuze voor een bedrijfsnaam
Een voor- of achternaam
Het gebruik van een voor- en/of achternaam als bedrijfsnaam is vooral onder ZZP’ers gebruikelijk. Toch zijn er ook hele grote bedrijven op deze manier ontstaan, zoals Heineken en Albert Heijn. Is het gebruik van je eigen naam een goed idee? Ja en nee. Als je een groot netwerk hebt en mensen zijn specifiek op zoek naar jouw kennis en ervaring, dan kan het bijdragen aan je (online) vindbaarheid en veel vertrouwen uitstralen. Daarentegen roept de naam bij onbekenden geen gevoel op en mocht je willen uitbreiden, dan loop je kans dat mensen vooral zaken willen doen met jou en niet met de overige medewerkers van het bedrijf. Bedenk dus goed of het gebruiken van je eigen naam wel bij je doelen past.
Een combinatie van namen
Soms bepaalt een fusie, een overname of een samenwerking het ontstaan van een naam. Neem bijvoorbeeld de Rabobank. De fusie tussen de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank en de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank leverde uiteindelijk de korte, pakkende naam Rabobank op. Ook voor- en achternamen worden gebruikt om originele combinaties te maken. De naam Adidas is ontstaan uit de voor- en achternaam van de oprichter, Adolf Dassler. IKEA is een combinatie van de initialen van de oprichter (Ingvar Kamprad) en de eerste letters van de plaats en boerderij waar hij geboren werd, Elmtaryd en Agunnary.
Een duidelijke link naar het product of de dienst
Recent werkte ipsis aan een project voor een administratiekantoor in Alkmaar. Tijdens de sessies voor het bedenken van de naam werden combinaties met voor- en achternaam overwogen, maar al gauw ging de voorkeur van de opdrachtgever uit naar namen die verwant zijn met de diensten die hij levert. Uiteindelijk werd de naam Het Rekenlokaal gekozen, die veel omvat van wat hij doet en dit ook begrijpelijk maakt voor het grote publiek. Ook wordt de naam gemakkelijk onthouden. Een ander voorbeeld is Coca Cola, ontstaan door de ingrediënten van het product: de cokaplant en de kolanoot. Soms verwijst de naam niet naar het product, maar wel naar de eigenschappen van het bedrijf. Zo ontwikkelde ipsis recent de naam Kracht! voor een letselschadebedrijf. Een sterke, korte naam voor een bedrijf dat pal achter haar cliënten staat. Met raad, daad en kracht wordt voor elke cliënt het onderste uit de kan gehaald.
Een indirecte link naar het product of de dienst
Namen die volledig uit de lucht gegrepen zijn komen voor, maar meestal zit er ook achter de meest fantasierijke namen een verhaal. Zalando is een voorbeeld van een naam die eigenlijk nergens op gebaseerd is. Maar dat wil niet zeggen dat de naam willekeurig is gekozen. Juist aan de naam Zalando ging een uitgebreid onderzoek vooraf. De naam moest lekker klinken, de klant aanspreken, het juiste gevoel overbrengen en toepasbaar zijn in alle landen van de wereld. Verschillende namen werden getest op focusgroepen en Zalando kwam als winnaar uit de bus. Een sterk merk met een sterk logo, dat al ruim tien jaar staat als een huis. Andere namen die niet of nauwelijks raakvlakken hebben met de werkzaamheden van het bedrijf zijn Rolex en Zara. Deze namen zijn op een creatief moment gewoon verzonnen.
Do’s en don’ts
Denk jij na over een bedrijfsnaam voor jouw startup of is jouw bestaande bedrijf aan een naamsverandering toe? Houd deze do’s en don’ts dan in je achterhoofd:
Do’s:
- Kijk of je een naam kunt vinden die iets zegt over je merk en die een positief gevoel oproept.
- Kies een naam die je gemakkelijk kunt uitspreken en die niet op duizend-en-één manieren wordt geschreven.
- Kies een naam waarbij jouw doelgroep zich een beeld kan vormen.
- Kies een naam waar je een concept omheen kunt bouwen met een logo, huisstijl en payoff.
- Kies een naam waarvan de naam en de domeinnaam nog vrij is, zodat je je niet in bochten hoeft te wringen wanneer je de website opzet. Of de bedrijfsnaam al bestaat controleer je bij de KvK.
Don’ts:
- Ga niet voor een naam de moeilijk uit te spreken en te schrijven is.
- Kies geen naam die nauw verwant is met een concurrent of ander bedrijf. Doe hier onderzoek naar.
- Kies geen naam die alleen voor jou begrijpelijk is, het mooiste is als jouw doelgroep de juiste link ook weet te leggen of in elk geval meteen snapt hoe het geschreven moet worden.
- Kies geen naam die in het buitenland een rare betekenis heeft, zeker als je mogelijk internationaal zaken wil doen.
- Als je kiest voor een afwijkende spelling, doe dit dan alleen als het overduidelijk een bewuste keuze is. Een naam als ‘Inzigt’ brengt al gauw een negatieve associatie met zich mee.
De naam ipsis
Wij krijgen de vraag vaak. Waar staat de naam ipsis voor? De naam werd bijna zestien jaar geleden geclaimd door oprichter Vincent Castenmiller. Hij was op zoek naar een korte, pakkende naam voor het internet- en reclamebureau. Het bedrijf helpt klanten om zich te onderscheiden, om de buitenwereld te laten zien wie ze zijn. Brainstormsessies leverden uiteindelijk de naam ipsis op: de Latijnse benaming voor het woord ‘bijzonder’. Want dat geldt voor onze klanten én onze diensten. Dat ipsis een korte, krachtige naam is, die goed wordt onthouden, speelt uiteraard ook mee in de keuze voor de naam.
Op zoek naar een pakkende bedrijfsnaam?
Wij gaan het creatieve proces graag met je aan! Neem contact met ons op voor meer informatie.