Het nieuwe jaar is van start gegaan: tijd voor een frisse blik. In het nieuwe jaar wordt er vaak gekeken naar nieuwe mogelijkheden en vernieuwingen. Ook op het gebied van websites wordt gekeken naar wat er anders kan en hoe we vernieuwend kunnen blijven. Dit geldt ook voor het webdesign. Ben jij benieuwd naar wat de webdesigntrends van 2018 zijn? Lees dan snel verder!

Vloeibare bewegingen

Vroeger was alles plat. We hebben het in dit geval niet over de aarde, maar over de websites. Een knopje was een rechthoek en alles was behoorlijk statisch. Daarna maakte we de stap naar material: de knoppen kregen een schaduwrandje waardoor het herkenbaar werd als knop. Inmiddels hebben we deze trends ver achter ons gelaten en is het de techniek die een vinger in de pap krijgt van het webdesign. Dankzij nieuwe ontwikkelingen wordt het mogelijk om onderdelen los van elkaar in te laden. Alles wordt ingevlogen, ingeschoven, gecombineerd en de onderdelen worden naar elkaar ingeladen tot één geheel.

Rekening houden met de duim

Mobiele telefoons worden steeds groter en daardoor wordt het navigeren steeds minder makkelijk. Daarom is daar wat op verzonnen: duimvriendelijke mobiele navigatie. Het menu van de website wordt onderin het scherm geplaatst, waardoor je gemakkelijk met de duim kunt navigeren. Het zou zomaar kunnen dat we dit in 2018 steeds vaker gaan zien!

Woorden combineren met beeld

Het wordt vaak gezegd: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Laat daar nou ook een goede combinatie voor bestaan. Beeld wordt in 2018 gecombineerd met woorden. De afbeelding is dan te zien in de vorm van letters, er wordt tekst over de afbeelding geplaatst en er wordt gewerkt met een vage achtergrond met tekst daarop. Als de boodschap dan niet overkomt…

Over woorden gesproken: een andere trend die we in 2018 gaan verwelkomen is het geometrische lettertype. Geen schreef meer, maar stoere en strakke letters.

Twee schermen

Je hebt het ongetwijfeld al weleens voorbij zien komen: de splitscreens. Deze websites bestaan uit twee helften, die in de meeste gevallen worden aangegeven met een kleurcontrast. Dit is vooral geschikt om bezoekersstromen te leiden. Zo kun je heel gemakkelijk een onderscheid maken tussen verschillende wegen die mensen bewandelen: patiënt en arts, deskundige en consument.

Het komende jaar klinkt veel belovend als het om webdesign gaat. Mooie ontwikkelingen die mooie websites op kunnen leveren. Wil jij 2018 nou ook met een frisse nieuwe start beginnen? Wij denken graag met jou mee over een vernieuwende website. Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00. Dan drinken wij in het nieuwe jaar een kopje koffie om nieuwe plannen te bespreken.

2018-2.jpg