Bij het ontwikkelen van een webshop is het belangrijk om rekening te houden met de hoeveelheid informatie (tekst, plaatjes, knoppen). Geef je teveel informatie waardoor de klant door de bomen het bos niet meer ziet, raak je klanten kwijt! Bij het ontwerp van jouw webshop is het daarom belangrijk dat de klant een duidelijk overzicht krijgt van de producten en mogelijkheden.

Het is belangrijk rekening te houden met witruimte en een goede combinatie van tekst en afbeeldingen. Wanneer dit niet gebeurd wek je irritatie op bij je potentiële klant en zal hij/zij eerder geneigd zijn de webshop weer te verlaten. Naast conversiemogelijkheden en functionaliteit, is het bij het ontwerpen en ontwikkelen van een webshop dus ook belangrijk rekening te houden met witruimte.

Multifunctioneel, zonder overkill

Binnen je website kun je verschillende doelen hebben én behalen. Inschrijven voor de nieuwsbrief, contactaanvragen, tot aanschaf over gaan en views op je productvideo. Het is echter niet nodig om deze conversiemogelijkheden op alle pagina’s toe te voegen. Dit maakt het allemaal erg onduidelijk.

Op een productpagina is de belangrijkste functionaliteit dat de producten in de winkelwagen komen en aangeschaft worden. Nieuwsbriefinschrijvingen of contactaanvragen zijn hier niet direct van belang, aangezien dit het belangrijkste doel (omzet) negatief kan beïnvloeden.

In het functioneel ontwerp van de webshop is het belangrijk om duidelijkheid te krijgen over het doel van een specifieke pagina, waarna er besloten kan worden welke functionaliteit(en) hierbij belangrijk en/of ondersteunend zijn.

Conclusie: Wees kritisch bij het gebruik van conversiemogelijkheden

Nieuwsbriefinschrijvingen, contactaanvragen en andere conversies zijn belangrijk voor elke webshop. Echter, hou bij het inzetten van deze conversiemogelijkheden in gedachte dat ze niet ten koste moeten gaan van de belangrijkste conversie: omzet. Teveel ‘ruis op de lijn’ zal zorgen voor irritaties en onduidelijkheden, waardoor de bezoeker sneller geneigd is af te haken in het aankoopproces.

Geen omkijken hebben naar het ontwerpen en bouwen van jouw webshop? Neem gerust eens contact met ons op om te zien wat wij voor u kunnen betekenen.

 

Bron: marketingfacts.nl

webdesign voorbeeld