Een goede website is voor ieder bedrijf belangrijk. Uiteraard wil je dat de website goed gevonden wordt, maar al helemaal dat de websitebezoekers overgaan tot actie. Wanneer de websitebezoeker over gaat tot conversie en een bestelling plaatst, offerte indient of contact opneemt is de website pas echt geslaagd. Hoe zorg je voor conversie-optimalisatie van jouw website? Wij geven tips!

Waarom moet ik mijn website blijven verbeteren?

Een website is nooit af. Wanneer je stil blijft zitten en nooit wat aanpast is dat niet alleen slecht voor de vindbaarheid in de zoekmachines, maar ook voor de gebruikerservaring. Je wil niet dat bezoekers afhaken en niet meer terugkeren. Wanneer jij jouw website of webshop optimaliseert dan haal je meer klanten uit de bezoekers. Kleine aanpassingen kunnen al grote gevolgen hebben voor de resultaten.

Gebruiksvriendelijkheid

Het belangrijkste aan een website is de gebruiksvriendelijkheid. Een bezoeker moet zijn weg gemakkelijk zien te vinden. Daardoor kan hij sneller over gaan tot conversie. Des te gebruiksvriendelijker, des te meer conversies er zullen zijn. Door een aantal drempels weg te halen, is de kans dat de bezoeker gaat converteren groter. Een aantal tips:

  • Zorg voor een duidelijke en logische indeling
  • Zorg ervoor dat alle pagina’s van de website snel laden
  • Biedt de bezoeker duidelijke informatie, zorg ervoor dat hij niet voor verrassingen komt te staan
  • Voorkom dat de bezoeker te veel klikken moet maken, maar snel bij zijn bestemming is
  • Zorg voor vertrouwen door reviews en keurmerken te tonen, zeker voor webshops is dit belangrijk
  • Zorg voor duidelijke call-to-actions en laat deze opvallen
  • Overtuig de bezoeker en maak duidelijk waarom ze het product nu moeten kopen
  • Zorg ervoor dat de website of webshop ook op mobiel en andere apparaten optimaal functioneert, een responsive website is een must!

Hoe weet ik of mijn website drempels heeft?

Er zijn diverse tools waarmee je kunt meten of jouw website gebruiksvriendelijk is. Ten eerste is het belangrijk om een buitenstaander naar de website te laten kijken, die de website nog nooit heeft gezien. Vraag of hij een opdracht uit wil voeren, zoals het plaatsen van een bestelling, en bekijk hoe dit gaat. Waar loopt diegene tegenaan en wat verloopt niet soepel? Dat zijn je verbeterpunten.

Google Analytics

Een mooie en gratis tool is Google Analytics. Deze tool geeft inzicht in hoe jouw website presteert. Bekijk hoe lang een bezoeker op de website blijft, of bezoekers terugkeren en via welke bron de bezoeker op jouw website komt. Hoe snel stapt iemand uit en waarom? Dit kun je allemaal analyseren in Google Analytics. Valt het bijvoorbeeld op dat mensen op 1 pagina snel uitstappen? Dan is die pagina blijkbaar niet interessant genoeg en moet het aangepast worden.

Hotjar

Met Hotjar kun je zien hoe een bezoeker klikt, scrollt en beweegt door de website. Zo zie je ook waar iemand blijft hangen. Zie je dat veel mensen blijven steken in het winkelwagentje en vervolgens niet bestellen? Dan kan het zijn dat het afrekenproces onduidelijk is.

Is jouw website conversieproof?

Is jouw website gebruiksvriendelijk en geschikt voor jouw doelgroep? Wij testen dit graag voor je en geven je tips. Wanneer jouw website of webshop toe is aan vervangingen helpt ipsis je verder. Meer weten of een afspraak inplannen? Neem contact met ons op.

conversie.jpg