Waarom A/B testen belangrijk is

Je hebt een prachtige website, webshop of een toffe advertentiecampagne opgezet. Je hebt er veel tijd in gestopt en bent blij met het eindresultaat. Maar dan kom je erachter dat het verkeer ernaartoe niet zo loopt als dat je gehoopt had. Hoe komt dat? Het kan zijn dat je bijvoorbeeld weinig tot niet converteert omdat je misschien teveel vanuit jezelf en te weinig vanuit de doelgroep hebt gedacht. Met een A/B test kun je bekijken welke methode of ontwerp het beste werkt voor jouw campagne. We leggen je graag uit hoe dat precies werkt.

Wat is A/B testen?

Een A/B test is een testmethode waarbij twee varianten van bijvoorbeeld een websitepagina of twee advertentiemogelijkheden gemeten worden op effectiviteit. De versies worden afwisselend getoond aan bezoekers, waarbij het percentage van de websitebezoekers dat overgaat tot conversie wordt gemeten. Beide versies hebben hetzelfde doel, maar zijn anders ingevuld. Welke het beste uit de resultaten naar voren komt kun je uiteindelijk inzetten zodat deze een betere conversie oplevert.

Het is belangrijk dat je bij een A/B test niet teveel verandering in de versies teweeg brengt. Pas bijvoorbeeld alleen kleuren aan in de button, pas alleen de indeling aan, voeg een andere afbeelding toe of plaats een versie met en zonder reviews. Op deze manier kun je beter zien hoe het komt dat de ene versie beter converteert dan de andere. Testen en optimaliseren is cruciaal om zoveel mogelijk conversies eruit te kunnen halen. Meer conversies = meer omzet!

Voordelen van A/B testen

Er zijn een hoop voordelen op te noemen als het gaat om A/B testen:

  • De test wordt uitgevoerd in een echte situatie, waarbij de gebruiker niet ziet dat jij een test aan het uitvoeren bent;
  • Een A/B test is betrouwbaar;
  • De data zal te zien zijn in Google Analytics, mits je het goed hebt ingesteld;
  • Het is een kostenefficiënte investering, omdat je blijft verbeteren en optimaliseren;
  • Je leert jouw doelgroep beter kennen;
  • Je neemt geen gok, maar maakt gebruik van echte feiten.

Meer over A/B testen

A/B testen kunnen gedaan worden met verschillende tools. Niet alle tools zijn voor elk bedrijf relevant en daarom is het van belang dat je de meest geschikte tool voor jouw bedrijf zorgvuldig kiest. Interessante tools zijn:

  • Optimizely
  • AB Tasty
  • Google Analytics & Google Optimize 360
  • VWO
  • HubSpot
  • Evergage
  • Adobe Target

Er zijn tools die je gratis kunt gebruiken, zoals Google Analyics & Google Optimize, maar dan kun je wel maar bepaalde functies in de test gebruiken. Kijk daarom naar de wensen en behoeften die jij hebt. Kies aan de hand daarvan de meeste geschikte tool voor jouw bedrijf.

Kan ipsis jou helpen met A/B testen?

Vind je het lastig hoe je een A/B test kunt uitvoeren en kun je wel wat hulp en advies gebruiken? ipsis staat voor je klaar! Neem contact met ons op via 0229 27 27 00, dan gaan we snel samen om tafel.

Melissa Roossien Melissa Roossien
Auteur
Melissa Roossien

Alles wat met beeld, tekst en creatie te maken heeft vind ik echt een super leuke uitdaging. En vooral content creëren voor klanten. Want wat is er mooier dan succesvolle content maken voor klanten? Bij ipsis werk ik met een breed klantenpakket wat ik onwijs uitdagend en leuk vind om te doen. Elke klant is anders, dat is wat het voor mij zo leuk maakt!

Andere Tips en updates:

<p>Interactieve mails: verras jouw ontvanger</p>
Melissa Roossien

Interactieve mails: verras jouw ontvanger

 
<p>Tips voor klantenservice via social media</p>
Melissa Roossien

Tips voor klantenservice via social media

 
<p>Ideeën voor een bedrijfsvideo</p>
Marije Bregman

Ideeën voor een bedrijfsvideo

 
0229272700