De vraag die ik als marketeer het meest gesteld krijg, is wat ‘the next big thing’ op het gebied van marketing is. Daarop kan ik zonder twijfelen antwoorden dat dat virtual reality (VR) is.

Virtual reality bestaat al sinds de jaren ’90, maar was in die tijd nog erg duur en niet geschikt voor de consumentenmarkt. Tegenwoordig wordt virtual reality gezien als een nieuw medium en terecht. VR is namelijk bereikbaar geworden voor de consument, vooral sinds Google voor een prikkie een kartonnen VR-bril (de Google Cardbord V1) op de markt bracht. Voor iets meer kwaliteit zit je met een kleine 100 euro voor een VR-bril van Samsung ook nog relatief goedkoop. Beide brillen zijn te combineren met een smartphone. Daarmee gaat er een wereld open voor bedrijven die hun producten en diensten aan de man willen brengen.

De VR-belevenis

Virtual reality betekent ‘virtuele realiteit’. Hiermee wordt een realiteit die niet echt bestaat bedoeld; een geveinsde realiteit wordt nagebootst in een virtuele omgeving. De VR-beleving is zo sterk doordat het beeld 3D is, ieder oog een eigen beeld heeft en de lens die van een oog nabootst.

Uitgillen van angst

De kracht van VR zit hem in de beleving en de emotie die het beeld oproept. Zodra de VR-bril op gaat, is ‘de buitenwereld’ niet meer zichtbaar voor de brildrager. De gebruiker van de VR-bril heeft zo het idee zich werkelijk in de wereld van het beeld dat hij of zij ziet te bevinden. Het beeld roept daardoor sterke emoties op. Je kent vast wel het filmpje van Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door. Matthijs kreeg een VR-bril op en kreeg een filmpje te zien vanuit een achtbaan. Matthijs ervoer zo sterk dat hij werkelijk in een achtbaan zat, dat hij het uitgilde van angst.

De wow-factor

Goed, klinkt grappig, maar wat kun je als bedrijf dan met virtual reality? Wat ons betreft genieten vooral bedrijven die met hun producten kunnen zorgen voor een wow-factor voordeel van een VR-bril, omdat VR de wow-factor kan versterken. Denk aan bedrijven op het gebied van huisinrichting, vastgoed, mode, entertainment en amusement. Een product kan met een VR-bril nader worden bekeken (vergelijk het met een 3D-belevenis, maar dan een stap verder) of een VR-film kan worden afgespeeld om het merk of het product te beleven.

VR voor e-commerce

In eerste instantie lijkt VR geschikt voor merkbeleving, positionering en betrokkenheid, maar ook voor e-commerce is VR geschikt. VR biedt, wanneer het wordt gecombineerd met een webshop of een app, namelijk de mogelijkheid om na een virtuele belevenis van het product, het product direct aan te schaffen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van stembesturing of door je ogen op een bepaalde knop gericht te houden. Ben je geregistreerd op de webshop, dan kun je direct je bestelling plaatsen.

Dit vinden wij van VR

Kortom: Virtual Reality is ‘the next big thing’ op marketinggebied en biedt mogelijkheden voor e-commerce die het nader bekijken meer dan waard zijn!

smartphone-2269340_1920.jpg