Verbeter de gebruikerservaring van jouw website

Een website maak je in eerste instantie voor jouw toekomstige klanten. Je wil zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website trekken en deze bezoekers zo goed mogelijk informeren over jouw diensten of producten. Het is belangrijk dat de websitebezoeker goed zijn weg kan vinden op jouw website en dat de gebruikerservaring optimaal is. Doordat het internet, de gebruiker en de markt steeds in beweging zijn en behoeften veranderen, is het belangrijk om mee te blijven bewegen. Blijf jouw website optimaliseren en verbeter daarmee de gebruikerservaring van de website. 

Tip 1. Keep it simple

Net als in de mode geldt dat trends in webdesign komen en gaan. Jouw website kan verouderd zijn als er elementen in zitten die tien jaar geleden populair waren, maar nu niet meer interessant zijn. Bekijk jouw website met een kritisch oog: waar heeft de bezoeker behoefte aan en wat is overbodig?

Een bezoeker scant vaak eerst de website voordat hij ergens op kikt. Hij wil snel vinden wat hij zoekt. Daarom is het belangrijk dat het gelijk duidelijk is hoe men moet navigeren door de website. Dit doe je onder andere door witruimte in te voegen. Zo blijft de pagina simpel en gemakkelijk te scannen voor de bezoeker.

Tip 2. Verminder keuzemogelijkheden

De bezoeker moet makkelijk kunnen navigeren. Laat zien wat het belangrijkste doel van jouw bedrijf en website is. Wat wil je dat mensen doen als ze op jouw website komen? Zorg ervoor dat er niet te veel afleiding is op de website. Verminder de keuzemogelijkheden en maak het zo eenvoudig en makkelijk mogelijk. Een website die vaag en breed is zorgt ervoor dat bezoekers snel afhaken en niet eens toekomen aan het aanbod dat je hen wil laten zien. 

Tip 3. Zorg ervoor dat je website (mobile) responsive is

We leven in een ‘mobile first’ tijdperk. Een website die niet gebruikt kan worden op de telefoon kan echt niet meer. Veel van de aankopen gaan via een mobiel apparaat. Zorg er daarom voor dat jouw website is geoptimaliseerd voor mobiel.

Tip 4. Plaats sterke call-to-actions

Door te variëren in call-to-actions spreek je verschillende doelgroepen aan. Zorg voor call-to-actions met concrete voordelen zoals: “Ontvang een gratis offerte” of “Ontvang een gratis rapport over XYZ”. Dit zijn aanbiedingen die werkelijk waarde voor potentiële klanten hebben.

Tip 5. Controleer de snelheid van jouw website

Bezoekers hebben ook weinig geduld, ze willen niet wachten op een pagina die traag laadt. Het is zelfs zo dat als jouw website langer dan 3 seconde nodig heeft om te laden, bezoekers zullen afhaken. Zorg er daarom voor dat jouw website snel zichtbaar is. Laat de laadtijd van jouw website optimaliseren.

Wil jij je website optimaliseren maar weet je niet precies hoe? Wij helpen jou graag! Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 27 27 00 of stel jouw vraag via het contactformulier.

Andere Tips en updates:

<p>De oorzaak van achterblijvende conversies</p>

De oorzaak van achterblijvende conversies

 
<p>What’s in a name?</p>
Elsa Pater

What’s in a name?

 
<p>Versterken SEO en SEA elkaar?</p>

Versterken SEO en SEA elkaar?