Het blijft een dilemma: spreek je websitebezoekers aan met u of jij? Bij het bepalen van jouw merkidentiteit en de bijbehorende tone of voice is dit een essentieel onderdeel. Wanneer kies je voor u en wanneer kies je voor jij? Wat voor effect heeft dit op de merkbeleving van websitebezoekers en potentiële klanten? Wij geven jou advies over het maken van de juiste keus.

Blijf altijd dicht bij jouw merk

Er is geen kwestie van goed en fout als het gaat om u of jij. Het belangrijkste wat je in je hoofd moet houden is jouw eigen merkidentiteit. U of jij zijn een belangrijk onderdeel in jouw communicatie met (toekomstige) klanten. Het gaat erom wat het beste past bij jouw merk en uitstraling. Hierbij moet je altijd jouw doelgroep in het achterhoofd houden, maar er is meer waarmee je rekening moet houden.

Jouw merkidentiteit

Soms is de keuze heel duidelijk: is het bedrijf vooruitstrevend, hip en voor een jongere doelgroep? Dan kies je overduidelijk voor jij. Is het merk juist formeel, zakelijk, deftig, exclusief en voor een oudere doelgroep? Kies dan voor u in alle uitingen. Maar zo gemakkelijk is het bij de meeste bedrijven niet, die liggen er vooral tussenin. De ene keer klinkt u beter, terwijl je in een ander bericht liever jij gebruikt. Hoe bepaal je dan wat er bij jouw tone of voice past? Het opstellen van een persona of buyer persona helpt hierbij. Dit is een fictief persoon die jouw doelgroep vertegenwoordigt. Je weet precies wat deze persoon doet, wilt en belangrijk vindt. Maar ook welke woorden hij gebruikt en wat beter klinkt bij deze persoon: u of jij.

Een buyer persona is een krachtige marketingtool die ervoor zorgt dat jij jouw doelgroep in beeld krijgt en precies weet met welke tone of voice deze wilt worden aangesproken. Daarnaast is het handig voor het gehele bedrijf, omdat iedereen bij de communicatie deze persoon in hoofd heeft en dezelfde tone of voice hanteert. Lees hier meer over het opstellen van een buyer persona.

Jouw product

De communicatie pas je ook aan op het product dat je verkoopt of de dienst die je verleent. Als het gaat om serieuze zaken zoals verzekeringen, bankzaken en de zorg is er een serieuze toon nodig, hierbij kies je dus voor u. ‘Jij’ kun je zonder probleem inzetten als het gaat om apparatuur, cosmetica of interieur. Welke tone of voice past bij jouw product? Bied jij hoogwaardige apparatuur aan die voornamelijk door welgestelde mensen wordt aangeschaft? Dan past u wellicht beter bij het product? Kortom: kijk naar jouw situatie en product.

Jouw communicatiemiddelen

We doen met z’n allen steeds vaker en meer online onze inkopen. Daarnaast gebruiken we het internet ook om dingen te zoeken en te regelen. De communicatie is de afgelopen tijd dan ook drastisch verandert, aangezien deze grotendeels via het internet verloopt. Bij het internet past een informele toon en wordt veel jij gebruikt. Bij de traditionele papieren media zien we dat u nog vaak wordt toegepast. Wees consequent in de communicatie. Kies je voor jij op het ene medium, gebruik dat dan ook voor het andere medium. Waar ‘jij’ misschien wel het beste past en het meest wordt gebruikt is op de social mediakanalen. Daarom kiezen de meeste bedrijven ervoor om jij te gebruiken, het past ten slotte goed bij de kanalen. Maar ook daar zijn geen strikte regels aan verbonden en je mag best een uitzondering maken als dat beter bij jouw dienst of product past.

Voelt het beter om tegen de persoon in jouw hoofd ‘u’ te zeggen? Gebruik dan vooral u in de teksten. Schrijven blijft iets wat we op gevoel doen en moet goed voelen. Onnatuurlijke teksten werken niet en spreken niemand aan. Kies voor iets wat dicht bij jou staat en waarvan jij denkt dat het goed is. Het ontwikkelingen van een goede persona helpt hierbij.

Hulp nodig?

Er is momenteel een overduidelijke beweging bezig van u naar jij. Kom jij er niet uit met jouw tone of voice? Haal jij de u’s en jij’s door elkaar en weet je niet waar je moet beginnen? De marketeers van ipsis staan voor jou klaar en helpen je met het bepalen van de juiste tone of voice. Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen? Je kunt ons bellen op 0229 – 27 27 00 of vul het contactformulier in, dan nemen wij contact met jou op!

u of jij.jpg