Tips om het LinkedIn algoritme te slim af te zijn

LinkedIn is het perfecte platform om vacatures te delen, te netwerken en content te delen. Met name voor B2B is het een mooi platform. Des te meer connecties je hebt op LinkedIn, des te groter de kans dat jouw content mensen buiten jouw netwerk bereikt. Dit is een grote uitdaging, want om dit voor elkaar te krijgen moet je weten hoe het algoritme van LinkedIn in elkaar zit en hoe jij hierop kan inspelen. Wij zetten een aantal interessante stappen voor je op een rijtje hoe je dit het beste aan kunt pakken.  

De feed

Er zijn twee basisregels over de feed van LinkedIn die je moet onthouden:

  1. De feed is voornamelijk gevuld met eigen geplaatste en organische content.
  2. De feed is gebaseerd op een algoritme, dus de eerste post die jij krijgt te zien is niet de meest recente post.

Het algoritme van LinkedIn

Het algoritme van LinkedIn bestaat uit een set regels die uiteindelijk bepalen of jouw bericht wordt getoond, hoe vaak deze wordt getoond en aan wie jouw bericht wordt getoond. Er worden dus berichten getoond op basis van waar je interactie mee hebt en je interesses. Jouw LinkedIn bericht gaat door een aantal filters, namelijk:

De kwaliteit van de content
Dit wordt door het algoritme beoordeeld als spam, lage kwaliteit of goede kwaliteit.

Vertoning van de content
Als de content is goedgekeurd wordt de post geleidelijk in de feed op LinkedIn getoond. Een bot van LinkedIn kijkt vervolgens hoe je volgers reageren op het bericht. Vinden ze het interessant, reageren of delen zij het? Dan gaat je post door naar de volgende filter.

Blijven vertonen, of niet?
Dit is op basis van de reacties van je volgers: vinden ze het interessant, delen ze het of reageren zij op het bericht? Als er veel interactie is, zal het bericht langer vertoond worden.

Beoordeling echte personen
Als je bericht uiteindelijk voor een langere tijd goed scoort wordt het bericht door échte personen beoordeeld. Zij kijken dan of het in de feed moet worden blijven gedeeld of dat het zelfs via een ander kanaal gedeeld moet worden.

Tips om het LinkedIn algoritme te slim af te zijn

Hoe zorg jij er nou voor dat je LinkedIn posts goed blijven worden getoond? Met deze 3 stappen ben jij het LinkedIn algoritme te slim af:

Stap 1. Zorg voor relevantie

Blijf regelmatig updates plaatsen en zorg dat deze ook relevant blijven. Zorg ervoor dat jouw boodschap aansluit bij de doelgroep. Zo blijven de volgers jouw berichten interessant vinden en dit zorgt voor steeds meer bereik.

Stap 2. Maak het persoonlijk

Wees persoonlijk in jouw content. Dit is het enige waar je echt uniek in kan zijn. Deel ervaringen, bespreek dingen waarin andere mensen zich kunnen herkennen en bespreek hobbels. Dit soort dingen maken je berichten persoonlijker en zo blijven de volgers geïnteresseerd.

Stap 3. Experimenteer

Onderzoek wat voor jou wel of niet werkt. Wat voor de een perfect werkt op LinkedIn, werkt voor de ander totaal niet. Je hebt misschien een andere doelgroep en moet het dus anders aanpakken. Denk bijvoorbeeld aan hashtags. Dit werkt voor jongeren super goed maar voor de wat oudere doelgroep werkt dit minder. Door te blijven experimenteren ontdek je wat wel en niet voor jou werkt.

De truc om het algoritme te slim af te zijn

Er bestaat niet 1 specifieke truc. Hoe succesvol jouw post gaat zijn wordt bepaald door jouw volgers. Wat geef jij hun en wat geven zij jou terug? Dat is de basis om een perfecte LinkedIn post te maken.

Wil je hier meer informatie over? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag bij het realiseren van goede content voor LinkedIn.

Andere Tips en updates:

<p>Hoe relevant is Facebook anno 2019?</p>

Hoe relevant is Facebook anno 2019?

 
<p>Adverteren op Instagram Stories</p>

Adverteren op Instagram Stories

 
<p>Creatief gebruik van emoticons in marketingcommunicatie</p>

Creatief gebruik van emoticons in marketingcommunicatie