‘’Wij zijn op zoek naar een nieuwe collega’’. Deze zin is tegenwoordig niet meer genoeg om goed gekwalificeerd personeel te werven. Vandaag de dag willen kandidaten meer weten over de organisatie en gedragen zij zich steeds meer als consument. Potentiële werknemers vinden het belangrijk om te weten of een organisatie goed bij hen past en kijken niet alleen naar de vacature zelf, maar ook naar de bedrijfscultuur, de kernwaarden, de missie en het imago. Het gehele plaatje moet kloppen. Online en offline. Recruitment marketing is daarom cruciaal om in te zetten wil je succesvol talent werven.

recruitment-marketing.jpg

Recruitment marketing

Recruitment marketing heeft als doel om de juiste en meest geschikte kandidaten te vinden, te boeien en te binden aan jouw organisatie. Strategieën en marketinginstrumenten worden ingezet met de juiste boodschap zodat de doelgroep bereikt wordt op het juiste moment en via het juiste kanaal.

In diverse vakgebieden is er schaarste aan goed personeel. Om de speld – oftewel de meest geschikte kandidaat – in de hooiberg te vinden is het van belang om als werkgever creatief te zijn. Laat zien wat je als werkgever te bieden hebt en waarom het zo leuk is om met plezier bij jouw organisatie te werken.

Wil je recruitment marketing goed inzetten is het belangrijk om over de juiste vaardigheden en kennis te beschikken op het gebied van:

  • Employer branding;
  • Digitale marketing en adverteren;
  • Content marketing;
  • Social media marketing;
  • En je moet weten hoe je de potentiële klanten aan de organisatie bindt.

Speciale benadering

Het creëren van persona’s is één van de eerste stappen die je zet. Wie is jouw ideale kandidaat en wat zijn de wensen en behoeften? Verwerk hierin alle informatie die nodig is om jouw ideale medewerker te leren kennen. Samen met deze informatie en specifieke wensen en behoeften kun je bij elke fase een boodschap opstellen die meteen in het oog springt en de aandacht vasthoudt.

Maar jouw aanpak op één persona richten is niet genoeg. Binnen jouw doelgroep zijn er verschillende mensen en verschillende functies die een aparte benadering nodig hebben. Heb je alles helder in kaart gebracht? Op basis van deze informatie kun je de interesse wekken van jouw ideale kandidaten en kun je toe werken naar het binden en vasthouden van hen.

Een sterke communicatieve aanpak

Je weet wie jouw ideale doelgroep is en wat je kunt doen om hen enthousiast te maken. Pas de communicatie aan op jouw doelgroep en zorg dat deze spot-on is. Laat zien dat jouw organisatie onderscheidend is van anderen. Benoem de voordelen. Richt het hele plaatje van jouw organisatie in. Wat wil je dat jouw kandidaat ziet? Laat zien hoe een werkdag eruit ziet, wie de nieuwe collega’s worden en welke arbeidsvoorwaarden je kunt bieden. Recruitment marketing vergt een andere aanpak dan gewone marketing. Een klant spreek je immers anders aan dan een potentiële werknemer en toon je andere dingen dan tijdens het promoten van een product of dienst. Houd hier rekening mee in alle uitingen en kies bijvoorbeeld voor een losstaande werken-bij-website.

Van jouw online visitekaartje, tot jouw offline merk, alle uitingen moeten op z’n plaats vallen. Van het creëren van een website die alle functionaliteiten, technische aspecten en communicatieve aspecten bevatten, tot goede reviews van klanten en collega’s en het online en offline zichtbaar zijn op bijvoorbeeld social media of in de krant. Zorg dat je aanwezig bent waar jouw ideale kandidaat zich bevindt. En het allerbelangrijkste: wek vertrouwen en interesse op.

 

Zet recruitment marketing in en bind talent aan jouw organisatie

Zet jij recruitment marketing in voor jouw organisatie, maar trek je niet de juiste kandidaten aan? Onze specialisten helpen jou graag op weg. Neem contact met ons op, dan kijken we samen welke aanpak we voor jouw organisatie in kunnen zetten om de juiste talenten binnen te halen.

Neem contact op

Damar 1
Geschreven door:

Damar Bakker

Senior marketeer
Heb je vragen?