Ik ben op verjaardag bij één van mijn grootouders, wanneer de onvermijdelijke vraag valt wat voor werk ik eigenlijk doe. Ik weet inmiddels dat het antwoord stukjes schrijven en klanten gelukkig maken niet meer volstaat. Na een korte uiteenzetting van werkzaamheden kom ik op het onderwerp storytelling.

Vol enthousiasme en met drukke armgebaren vertel ik dat storytelling een waardevolle marketingtool kan zijn voor organisaties. “In feite is storytelling een manier om je klanten mee te nemen in een reis rondom jouw product, bedrijf of medewerkers” vertel ik. Terwijl mijn oom afhaakt, nog een stukje worst pakt en zich in een andere discussie mengt, begin ik een uitgebreide beschouwing over storytelling.

Storytelling is niet enkel maar geschreven verhalen

Nadat ik van meerdere familieleden hoor dat zij eigenlijk nooit tijd hebben om lange verhalen te lezen, vertel ik hen dat storytelling niet altijd lange verhalen zijn. Storytelling kan ook visueel zijn, door middel van bijvoorbeeld video’s of filmpjes.

Als voorbeeld noem ik o.a. de Volkswagen reclame, waarin een hond dusdanig onder de indruk is van de nieuwe Volkswagen van de buurman dat hij verschillende geluiden nadoet. Volkswagen maakte hier ook een ‘behind the scenes’ versie van, die inmiddels al meer dan 200.000 views heeft. “Dat is nog eens slim inhaken op een succesvolle commercial”, vertel ik!

“Ook dit filmpje van DollarShaveClub.com is een leuke storytelling video” vervolg ik mijn verhaal. Een video met een flinke twist, waarin alle traditionele onderdelen van een bedrijfsvideo op de hak worden genomen. “Nou, dat bedrijf verkoopt dus nooit meer iets …” aldus mijn tante die het duidelijk geen pakkende reclame vindt. Ik vertel haar dat zij geen onderdeel uitmaakt van de doelgroep van het bedrijf en dat het dus niet uitmaakt dat zij de video niet pakkend vindt. “Maar leuk is het filmpje wel” besluit ze, waarop ik haar vertel dat dát ook belangrijk is: “De ‘likeability’ van het filmpje is van grote invloed geweest op het feit dat deze video direct na het uploaden viral ging.

Storytelling als manier om je bedrijf te laten zien

“Wisten jullie dat Lego oorspronkelijk houten speelgoed maakte?” ga ik ongestoord verder. “Nee? Ik ook niet, totdat ik hun filmpje bekeek waarin de historie op een interessante manier uiteengezet wordt. De video laat een blijvende ‘ervaring’ achter bij de kijkers, zonder dat er écht commerciële uitingen worden gebruikt. Een mooi voorbeeld!”

De kritische noten over storytelling

“Dus je maakt een video, doet een beetje leuk en dan bekijken honderdduizenden mensen je video? Dat gaat makkelijk”, stelt mijn oma. Ik leg haar uit dat het allemaal nog niet zo eenvoudig is als dat het lijkt en dat er ook zeker een aantal problemen mee gemoeid kunnen gaan.

1. Tijd is ook geld

“Ten eerste, is het belangrijk om de kosten en baten tegen elkaar af te wegen. Het creëren van een goed verhaal of het schieten van een pakkende video is een methode die over het algemeen weinig kosten met zich meebrengt. Mits je het zelf uitvoert!”

“Maar een camera kopen is ook hartstikke duur” antwoordt mijn oma, waarna ik haar uitleg dat de aanschaf van een camera meevalt als je deze gebruikt voor meerdere video’s en bijvoorbeeld (product)fotografie.

“Indien je zelf niet over de juiste middelen of competenties beschikt lopen de kosten voor het creëren van een pakkende ‘story’ al snel op. Maar ook als je wel beschikt over de juiste middelen is het maar de vraag of de tijd die je erin steekt ook genoeg oplevert.” Besluit ik mijn verhaal over kosten en baten.

2. Storytelling is niet voor elke doelgroep relevant

“Daarnaast is storytelling niet altijd relevant.” Ik vertel kort over het artikel ‘Vul de behoeften van de hele cirkel’, waarin ik schrijf dat het belangrijk is om rekening te houden met de verschillende stappen van het AIDA model.

Bij storytelling zijn niet altijd alle stappen van het AIDA model relevant. “Is een koper al geïnteresseerd in een product, maar moet hij/zij nog een manager overtuigen? Dan is een video als de DollarShaveClub.com niet echt van toegevoegde waarde. In dat geval is een productsheet of gedetailleerde brochure relevanter” leg ik uit.

“Storytelling is dus een onderdeel van jouw marketingstrategie en niet een marketingstrategie op zich.”

3. Overduidelijke commercie in jouw story

Het laatste kritische punt waar ik over vertel is dat het not done is om een overduidelijke commerciële boodschap in een story te verwerken. “Storytelling is geen verkooppraatje, maar een manier om een boodschap, idee of gevoel over te brengen”, vertel ik terwijl ik een slok van mijn biertje neem. “Het is hierbij belangrijk voor organisaties om kritisch te zijn en open te staan voor de buitenwereld. Er zijn altijd mensen die niets met een bepaalde organisatie of een bepaald product te maken willen hebben. Een organisatie moet niet willen om hen te overtuigen, dat zal alleen maar voor frustratie leiden bij deze groep mensen”, vertel ik. Waarop mijn tante toevoegt: “geen slapende honden wakker maken!” En dat klopt, want je wil geen anti-ambassadeur hebben.

“Voor mij is storytelling het informeren, entertainen en boeien van het juiste publiek, met een uiting die niet direct een commerciële boodschap bevat. Het is hierbij belangrijk je eigen community of schare fans te creëren die het verhaal gelooft en hieraan deel wil nemen. Fans die willen betalen voor het product of de dienst van de organisatie en er daarna nog trots over kunnen vertellen ook”.

“Ambassadeurs dus!” roept mijn neef, die ik al eens uit had gelegd over het creëren van een community fans.

"Because there is a natural storytelling urge and ability in all human beings, even just a little nurturing of this impulse can bring about astonishing and delightful results." Nancy Mellon, The Art of Storytelling

Het succes van storytelling

“Maar waarom is storytelling dan zo interessant als marketingtool?” vraagt mijn moeder die er ook bij is komen zitten. Ik leg haar uit dat het vooral in de manier zit waarop met de consument wordt omgegaan. Door middel van storytelling wordt hen niets opgelegd. Er wordt niet bepaald wat ze moeten doen of hoe ze moeten denken. Wat storytelling wel doet is hen aan het denken zetten, maar de conclusie trekt de consument altijd zelf.

“Hierin schuilt het succes van storytelling; consumenten kunnen hun eigen conclusies trekken en het verhaal op zichzelf betrekken. Daarnaast is het makkelijker om een verhaal te onthouden omdat deze vaak minder complex zijn”, beëindig ik mijn verhaal.

“Dus, dat was een korte introductie in storytelling…” besluit ik mijn beschouwing. “Nu lust ik nog wel een biertje en een zoutje.”

Oh… En die verjaardag? Het bleef nog lang gezellig!


Meer informatie over storytelling? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

 

storytelling