De teksten? Oh, dat komt wel goed. Dat is niet zo moeilijk, ik verzin wel iets.’ Bam. Weer een marketeer neergemaaid. Relaties zijn vaak bereid flink te investeren in een goede website, mooi beeldmateriaal en een grote online marketingcampagne. Maar investeren in een goede tekst? Liever niet. Want tekstschrijven is toch niet zo moeilijk?

De mooie, nieuwe website wordt vervolgens vluchtig gevuld met teksten die wel min of meer de lading dekken, maar die de gemiddelde bezoeker sneller in slaap doen vallen dan een pilletje van de apotheek. Ja, jammer. Timing, distributie, techniek, beeld én tekst. Samen bepalen ze de kracht van jouw communicatie met de buitenwereld. Waar gaat het vaak fout?

  1. Je hebt teveel vakkennis

Kan dat? Yep. Als je zo diep in je eigen materie zit dat je geen teksten meer kunt schrijven voor een leek, ben je absoluut een expert. Alleen niet op het gebied van tekstschrijven.

  1. Je denkt niet als de klant

Wie is jouw ideale klant? Neem deze persoon als uitgangspunt en schrijf alsof je jouw verhaal aan deze klant vertelt. Leg de nadruk op het resultaat en wek vertrouwen.

  1. Schrijven is niet zo jouw ding

We maken allemaal weleens een spelfout. In een appje of een mailtje welteverstaan. Staan er grove fouten op je website? Dan hoef je niet op vergeving te rekenen. Dat noemen we namelijk onprofessioneel. Correct schrijven is overigens pas stap één. Wil je echt goed schrijven? Dan krijg je ook te maken met termen als actief, ritmisch, begrijpelijk en kort en bondig.

  1. SEO staat voor jou gelijk aan abracadabra

Daar heb je hem, één van de jeuktermen uit marketingland. Een sterke positie in de Google zoekresultaten behaal je onder andere door voldoende aandacht te besteden aan Search Engine Optimalisation. Wat dat is leggen we hier uit. Maar neem in elk geval van ons aan dat tekst een belangrijk onderdeel is.

  1. Je hebt maximaal vijf minuten de tijd

Over een goede tekst moet je even nadenken. Bijvoorbeeld over de opbouw, de inhoud en de overtuigingskracht van je tekst. Dat kost tijd en die heb je niet altijd. Wil je serieus werk maken van jouw teksten? Neem dan de tijd of doe jezelf een lol en besteed het tekstschrijven uit.

De moraal van dit verhaal? Neem het belang van sterke teksten serieus. Tekst is mede bepalend voor het beeld dat iemand van jouw bedrijf heeft. Het is bovendien één van de belangrijkste overtuigende factoren. Heb je hulp nodig bij het schrijven van informatieve, levendige en overtuigende teksten? Dan staan wij uiteraard voor je klaar.

 

tekst.png