Tegenwoordig maakt bijna ieder bedrijf gebruik van social media. Verstandig, want via deze kanalen kun je potentiële klanten bereiken! Heb jij aardig wat volgers verzameld en wil je hier graag klanten van maken? Wij leggen uit hoe je dit voor elkaar krijgt.

Organische engagement

Veel bedrijven vergeten dat je via social mediakanalen heel gemakkelijk de interactie aan kunt gaan met volgers. Zij geven door jou te volgen aan dat ze interesse hebben in jouw bedrijf en meer willen weten over jouw product en/of diensten. Maar ga jij ook met jouw volgers in gesprek om ze de gewenste informatie aan te bieden? Veel bedrijven plaatsen alleen berichten en blijven hierdoor enkel een zender en dat is zonde. Door de interactie aan te gaan bied je meerwaarde aan de volgers en leer je direct meer over wat zij willen.

Interactie stimuleren

Om interactie te stimuleren is het belangrijk dat volgers jouw post zien. Deze moet dus opvallen. Dit doe je met een pakkende tekst en aantrekkelijk beeld. Let erop dat het verhaal en het beeld goed op elkaar aansluiten. Bedenk vooraf of het relevante informatie is voor jouw volgers en of het beeld ook past bij jouw bedrijf. Als deze onderdelen kloppen, dan heb je een goed bericht en is de kans groot dat je reacties krijgt op jouw bericht. Probeer altijd te reageren op deze reacties. Zo vergroot je de betrokkenheid en bouw je een relatie op met jouw volgers. Krijg je nog geen reactie op jouw berichten? Stel oprechte vragen en ga zelf de interactie aan.

Analyseer je kanaal

Om te zien waar jouw volgers goed op reageren is het belangrijk om de statistieken van jouw pagina te analyseren. Met deze data heb je de mogelijkheid om te zien wat jouw volgers wel of niet leuk vinden. Kijk vooral naar welke berichten de meeste interactie opleverde. Wat heb je toen gedaan en waarom werkte dat goed? Met deze informatie kun je nieuwe berichten maken waarmee je de interactie stimuleert.

Adverteren op social media

Als het organische (niet betaalde) resultaat nog beperkt is heb je de mogelijkheid om jouw pagina en content te promoten. Wanneer jouw pagina nog in de kinderschoenen staat is het aan te raden om hier mee te starten. Laat met advertenties het aantal volgers groeien en vergroot zo jouw merkbekendheid. Hierna staan de volgers ervoor open om kennis te maken met jouw product en/of dienst en wordt de interactie belangrijk.

Als er interactie is wil je aansturen op het juiste gedrag. Hierbij zijn drie factoren belangrijk: motivatie, capaciteiten en een reden:

Motivatie: er is een behoefte of pijnpunt dat aansluit op jouw product of dienst.
Capaciteit: je overtuigt jouw volgers door het aanbieden van kennis en/of reviews.
Reden: geef jouw volgers een reden om jouw product of dienst af te nemen. Een veel gebruikte reden is schaarste, zoals: ‘nog 2 stuks op voorraad’.

Als deze drie factoren goed zijn vervuld, vergroot je de kans dat jouw volgers betalende klanten worden. Wil jij meer klanten halen uit jouw social mediakanalen en heb je daar ondersteuning bij nodig? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

interactie.jpg