The revolution will not be televised... but it will be tweeted and it will be liked.

Het internet in 2012, de grootste wirwar van informatie die ooit bestaan heeft. Met als communicatief middelpunt de social media. Met als voornaamste:

Twitter - een plek waar een willekeurig idee van een willekeurig iemand door iedereen gelezen kan worden.

Facebook - een plaats waar digitale persoonlijkheden hun gedachten, interesses en belevenissen uitwisselen met vrienden en kennissen.

Het gemak van communicatie in zulke immense netwerken zorgt er voor dat mensen eenvoudig foto's kunnen delen van hun hond of hun band kunnen promoten. Maar het kan ook een beginpunt zijn in de zoek naar een betere wereld. Een mogelijkheid tot protesteren tegen onrecht en het voeren van politieke acties. Sociale verandering via sociale media. Recentelijk zijn er tal van voorbeelden geweest waar dit tot succes geleid heeft.

De Egyptische revolutie van 2011

Grootschalige protesten resulteerden in het aftreden van president Moebarak. De organisatie van deze protesten verliep vooral via social media. Een van de activisten vatte het samen op Twitter als "We use Facebook to schedule the protests, Twitter to coordinate, and YouTube to tell the world.".

De onvrede begon veelal via de Facebookgroep "We Are All Khaled Saeed", opgezet nadat de jonge Egyptische man Khaled Saeed werd doodgeslagen door de polite. De groep kreeg al snel honderdduizenden volgers en gebruikte deze bekendheid om protesten te organiseren.

Kony 2012

In maart 2012 werd de korte film Kony 2012 op YouTube gezet door de non profit organisation Invisible Children Inc. Het doel van de film was het creëren van internationaal bewustzijn over de Ugandese oorlogscrimineel Kony dat zal leiden tot zijn arrestatie.

De film ging al snel viral en heeft al meer dan 90 miljoen hits op YouTube. Deze massale aandacht leidde er toe dat het congres in de Verenigde Staten een resolutie ondersteunde om regionale strijdkrachten te steunen in hun strijd tegen Kony.

Occupy-beweging

Occupy is een internationale protestbeweging die protesteert tegen sociale en economische ongelijkheid. Het doel van de beweging is om de economische structuur en machtsrelaties eerlijker te maken.

Occupy activisten maken veel gebruik van social media als Facebook, Twitter, and Meetup om evenementen te organiseren.

Change.org

Op de website change.org kunnen gebruikers petities aanmaken en tekenen. Deze petities worden bijvoorbeeld gebruikt om veranderingen te eisen bij politieke figuren. Vele miljoenen mensen tekenen elke maand petities op deze website. Met als doel verbeteringen voor mensenrechten, onderwijs, milieu en gezondheid. In Nederland werkt de website petities.nl op een soortgelijke manier.

Gevaren en problemen

Omdat iedereen een social media campagne kan beginnen is er een risico dat er problemen met fact checking en waarheid zijn. Vooral de Kony campagne werd ernstig bekritiseerd voor het misleiden van de kijker en misbruik van de feiten.

De drempel is erg laag om via internet een petitie te tekenen. Maar er is natuurlijk een verschil tussen iets ‘liken' en daadwerkelijk iets doen. Het publiek mobiliseren tot verdere actie kan een stuk moeilijker zijn.

Verder is het bij dit soort campagnes vaak zo dat na een korte tijd van intense interesse, deze weer snel afzwakt. Zelfs als een campagne viral gaat is dit meestal maar van korte duur. Vervolgacties krijgen vaak een stuk minder aandacht.

Conclusie

De moderne protesteerder heeft een laptop in zijn tentje en communiceert met mensen over de hele wereld. Hij kan makkelijk zijn mening delen en campagnes opzetten. Meer dan ooit heeft hij de mogelijkheid om politici te beïnvloeden. Maar de ouderwetse vraag blijft, is zijn doel juist en rechtvaardig? Zorgt hij voor onrust of voor apathie? Verandert hij de wereld, of verandert de wereld hem?

"The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore, all progress depends on the unreasonable man" - George Bernard Shaw.

Referenties:
Psychologytoday.com
Mashable.com

Meer informatie over social media en social change? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

social media (2)