Een anchor tekst is een tekst waarmee een link gekoppeld is. Een anchor tekst helpt je jouw website te optimaliseren. Wanneer je gebruik maakt van de juiste anchor teksten kunnen klanten zich gemakkelijker wegwijs maken op jouw website en ben je ook op Google een stuk gemakkelijker te vinden.

Wat is een anchor tekst

Met een anchor tekst wordt de tekst bedoeld die zichtbaar is als je een link naar een andere pagina wilt maken. Een anchor tekst wordt meestal weergegeven als een onderstreepte alternatief gekleurde tekst. Een voorbeeld van een anchor tekst is bijvoorbeeld: wat is een anchor tekst?, in dit geval is “wat is een anchor tekst?” de anchor tekst, volg je 'm nog?

Kenmerken van een anchor tekst

Een anchor tekst verschijnt meestal op een webpagina in de kleur blauw en is daarbij vaak onderstreept. Naast deze twee kenmerken heeft het ook nog twee andere kenmerken: 

- Een anchor tekst is altijd aanklikbaar, is dit niet het geval? dan spreken we dus niet van een anchor tekst.

- Wanneer je op een anchor tekst klikt verandert de kleur vaak van blauw in paars. 

Waarom is een goede anchor tekst zo belangrijk?

Een anchor tekst is belangrijk voor het gericht linken naar je website. Wanneer dit goed in elkaar steekt en informatie bevat over wat men kan verwachten van de pagina waarnaar zij gelinkt worden, is de kans groter dat zij erop klikken. Een goede anchor tekst zorgt er uiteindelijk mede voor dat jouw website hoger in de zoekresultaten terecht komt. 

Verschillende soorten anchor teksten

In de huidige SEO kennen we 9 verschillende anchor teksten. De zes die hieronder worden genoemd worden het meest gebruikt en zijn het meest praktisch voor jouw website.

Generic anchors: 

Generic anchors worden ook wel algemene anchors genoemd, voorbeelden van generieke anchors zijn: ‘klik hier’, ‘lees meer’ of ‘vraag aan’. Deze anchors worden voornamelijk gebruikt bij het downloaden of invullen van een document. 

Branded anchors: 

Een brandend anchor is een anchor die een merknaam benoemd. Dit wordt ook wel een veilige anchor genoemd. Een voorbeeld van een brandend anchor kan bijvoorbeeld zijn: ‘gemaakt door: ipsis.’ door hier dan op te klikken kom je terecht bij de website van ipsis.

Brand + Keyword anchor:

Het gebruiken van een brand + keyword anchor is een veilige effectieve methode voor het bouwen van een sterke anchor. Een brand + keyword anchor is een combinatie van een merknaam en een zoekwoord. Een voorbeeld van een Brand + keyword anchor is SEO diensten van ipsis. hier is het keyword: ‘SEO diensten’ en de brand is dan natuurlijk: ‘ipsis’. 

Naked link anchors:

Dit is een anchor dat wanneer je vanaf je eigen website linkt naar een andere website. Je plaatst dan de volledige URL zoals: http://www.addsocial.nl, dit noemt men dan een naked link, omdat dit niks met je eigen website te maken heeft. 

Image anchors: 

Je kunt ook een link koppelen aan een afbeelding. Als men bijvoorbeeld op zoek is naar een bepaald voorwerp dan wordt hierop gegoogeld. Image anchors zorgen er dan voor dat wanneer ze op de afbeelding klikken ze op jouw website terecht komen.

Long tail anchors: 

Dit zijn lange anchors, hele zinnen dus. Bijvoorbeeld wanneer de volledige zin een hyperlink wordt: ‘Anchor teksten zijn een belangrijk onderdeel van SEO’.

Tot slot

Anchor teksten zijn belangrijk. Omdat je bij de optimalisatie van je website linkjes op een zo natuurlijk mogelijke manier dient te vergaren, geldt dat automatisch ook zo voor je anchor teksten. Relevante content creëren en een sterke merknaam opbouwen, is de beste manier om een gezonde website op te bouwen.

Gebruik maken van de juiste anchor teksten is daarom een goede manier voor jouw organisatie om nieuwe en bestaande klanten te trekken. ipsis helpt je graag met het bedenken of versterken van jouw anchor teksten. Neem daarom voor meer informatie contact met ons op via de chat, ons contactformulier of telefonisch via 0229 - 27 27 00. 

 

turbo-snippets-imu.jpg