SEO voor e-commerce pagina’s

E-commerce is een vak apart en vergt een andere SEO-aanpak dan voor een website zonder webshop. Het is belangrijk dat de categorie-, content- en productpagina’s in de webshop goed leesbaar zijn voor zoekmachines als Google. Wat werkt wel en wat werkt niet als het gaat om SEO voor e-commerce? ipsis geeft tips!

Structured data voor productpagina’s

Het is belangrijk om de productinformatie zo goed mogelijk aan te vullen. Bij deze informatie kun je denken aan:

  • Merknaam
  • Voorraad
  • Prijs
  • Kleur
  • Maat
  • Afbeelding
  • Reviews per product; specifiek gericht op dat product

Andere structured data die je kunt toevoegen zijn breadcrumbs. Dit is een type navigatie op de website en maakt direct duidelijk waar jij je op de webshop bevindt. Dit wordt gezien als rich results en worden erg gewaardeerd door Google.

Blijf weg van automatisering

Het klinkt makkelijk: titel en meta omschrijvingen automatiseren, maar blijf ver weg van automatisering. Dit zijn namelijk belangrijke onderdelen van de SEO. Het is belangrijk dat ieder product een unieke titel en omschrijving heeft. Neem in deze teksten het merk, de naam van het product en modelnummer op. Daarnaast is dit een goede plek om een call-to-action aan toe te voegen. Unieke content is één van de belangrijkste SEO-factoren. Neem daarom productbeschrijvingen niet 1-op-1 over van andere websites die hetzelfde product aanbieden.

Veelgestelde vragen over het product toevoegen

Vaak staan de meest gestelde vragen verstopt in een website of webshop. Dat is zonde, want door direct bij het product de veelgestelde vragen over het product te tonen, kun je de toekomstige klant misschien wel over de streep trekken. Biedt de webshopbezoeker direct voldoende informatie om hem of haar te overtuigen van het product en zo over te gaan tot aankoop. Daarnaast scheelt het een hoop telefoontjes en mailtjes met vragen, dat is weer mooi mee genomen!

Verwijder oude of niet relevante pagina’s niet

Veel webshops maken gebruik van acties gericht op bepaalde seizoenen of feestdagen. Heb je een Sinterklaasactie bedacht of een mooie actie rondom Black Friday? Dan heb je hier waarschijnlijk een campagnepagina voor opgezet. Wat veel webshopeigenaren na de actie doen, is de pagina verwijderen of offline halen. Het nadeel hiervan is dat je daarmee de opgebouwde ranking en verkeer laat verdwijnen. Je kunt dit beter op de volgende manier aanpakken:

  1. Pas de content aan op de pagina en verwijs naar een andere actiepagina, zoals de pagina met sale-artikelen.
  2. Toon de productfeed met producten die in de aanbieding zijn.
  3. Laat mensen zich inschrijven op de nieuwsbrief zodat ze op de hoogte kunnen blijven van nieuwe acties.

Dit zijn een aantal mogelijkheden om mensen toch over te halen om in jouw webshop te blijven.

Goede afbeeldingen en video’s

Het lastige aan online winkelen is dat het niet mogelijk is om een product goed te bekijken of te voelen. Afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit kunnen ervoor zorgen dat de beleving van de klant optimaal is. Ze bieden de klant de informatie die ze nodig hebben om voldoende vertrouwen te krijgen in de kwaliteit van het product. Zeker 360 graden foto’s waarmee je als het ware om het product heen kunt lopen, werken erg goed in webshops. Zo kan de klant de fiets volledig bekijken of de bank van alle kanten bewonderen. Bestaat een product uit diverse onderdelen? Zorg er dan voor dat er ook een foto of video is waarop alle onderdelen afzonderlijk zijn te zien.

Ondersteuning nodig?

Wil jij van jouw webshop een succes maken? Daar ondersteunen we je graag bij. Maak een afspraak om de mogelijkheden en kansen te bespreken.

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>Lead nurturing: zet leads om naar klanten</p>
Melissa Roossien

Lead nurturing: zet leads om naar klanten

 
<p>Wat is de meerwaarde van social listening?</p>
Marije Bregman

Wat is de meerwaarde van social listening?

 
<p>De menukaart van ipsis</p>
Vincent Castenmiller

De menukaart van ipsis