Als je als marketeer serieus genomen wilt worden mag je de kracht van social media niet meer ontkennen. Social media is dusdanig geïntegreerd in ons dagelijkse doen en laten dat wij als marketeers daar heel goed op in kunnen springen. Of eigenlijk moeten. Social mediamarketing is een goede manier om jouw producten ook via bijvoorbeeld Facebook aan de man brengen. En, met de gegevens die Facebook van jouw potentiële klanten heeft, kun je ook nog eens heel gericht gaan segmenteren en adverteren op bijvoorbeeld leeftijd, locatie of interesses. Door dit te koppelen aan het bezoekgedrag op jouw website, ontstaat een uiterst relevante manier van adverteren, ook wel remarketing genoemd.

Verschillende manieren van Facebook-adverteren

Facebook-adverteren kun je voor vele doeleinden inzetten. Denk bijvoorbeeld aan: app downloads genereren, meer websitebezoekers, leadgeneratie of de promotie van een evenement. Afhankelijk van jouw doelstellingen met Facebook-adverteren kun je kiezen uit verschillende advertentiemogelijkheden. Om inzicht te geven in de mogelijkheden van Facebook adverteren heeft het Amerikaanse bedrijf zelf 12 verschillende doelstellingen opgesteld, inclusief een bijpassend advertentietype.

1. Meer likes op je pagina: Page Like Ads
2. Meer bezoekers naar je website: Link Ads
3. Meerdere producten adverteren: Carousel Ads
4. Adverteren op basis van websitebezoek: Dynamic Product Ads
5. Beelden delen, met begeleidende tekst en/of link: Photo Ads
6. Video’s promoten: Video Ads
7. Gesponsorde berichten: Text Ads
8. Leadgeneratie via Facebook adverteren: Lead Ads
9. Specifieke aanbiedingen promoten: Offer Ads
10. (offline) evenement promoten: Event Ads
11. App downloads stimuleren: Mobile App Ads
12. Gebruik Facebook Apps stimuleren: Desktop App Ads

Combineer social media met jouw websitebezoekers

Relevantie is een belangrijke pijler als je succesvolle marketing wilt uitvoeren. Het combineren van Facebook-adverteren met bezoekgegevens van jouw website kan enorme voordelen opleveren. Zo kun je potentiële klanten bereiken met een advertentie over Product X, doordat zij dit product ook hebben bekeken op jouw website. Relevant? 100%! Deze manier van adverteren heet remarketing. Op basis van bezoekersgedrag op jouw website worden advertenties wel/niet getoond aan personen binnen jouw doelgroep. Ook Google AdWords heeft de mogelijkheid tot remarketing in zijn opties meegenomen.

Om, bijvoorbeeld als webshop, remarketing bij Facebook succesvol toe te passen kun je kiezen voor het advertentietype Dynamic Product Ads. Door een stukje code op de website te plaatsen wordt het bezoekgedrag van websitebezoekers nauwkeurig geïdentificeerd. Op basis van bekeken pagina’s/producten worden hierna passende advertenties getoond op Facebook. Een goed voorbeeld van een bedrijf die dit heel succesvol toepast is modegigant Zalando. Heb je een mooie jeans in je mandje maar besluit je niet direct tot aankoop over te gaan? Dan is de kans groot dat ditzelfde product met een Facebook remarketing advertentie nogmaals bij jou onder de aandacht wordt gebracht. En in 90% van de gevallen zelfs met een leuke korting. Niet direct tot aanschaf over gaan en wachten tot de Facebook remarketing advertentie verschijnt kan dus ook nog iets opleveren voor de eindklant. En juist dit zetje hebben sommige klanten nodig om wél tot aankoop over te gaan.

 

Voorbeeld: Facebook Dynamic Product Ads.

 

Meer weten over Facebook-adverteren of Facebook remarketing?

Onze specialisten helpen jou graag verder bij het opstellen van jouw Facebook advertentiecampagne. Je kunt ons bereiken via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

 

Facebook-icon