Merk jij ook dat het in de huidige krappe arbeidsmarkt steeds moeilijker is om de juiste mensen aan te trekken? Wat is de positionering van jouw organisatie als aantrekkelijke werkgever? Dit zijn vragen waar door middel van recruitment marketing een antwoord op gevonden kan worden. Recruitment betekent tegenwoordig meer dan alleen het vinden van de geschikte kandidaat.

Werkzoekenden en kandidaten zullen vooraf een uitgebreid online onderzoek doen naar jouw organisatie. Waar staat de organisatie voor? Wat is de uitstraling? Wat zijn de kernwaarden? Marketing speelt binnen recruitment een steeds grotere en actieve rol. Met een actieve recruitment marketingstrategie vergroot je de naamsbekendheid en kan je jouw organisatie als een fijn werkgeversmerk positioneren. Het is als werkgever tegenwoordig zeer belangrijk om een goede eerste (online) indruk te maken én te zorgen dat je op de juiste relevante kanalen aanwezig bent.

Uit onderzoek blijkt dat voor 56% van de mensen het imago van een organisatie de belangrijkste factor is bij het zoeken van een nieuwe baan.

Recruitmentmarketing: employer branding en jobmarketing

Bij recruitment marketing spelen twee onderdelen een belangrijke rol, namelijk employer branding en jobmarketing. Bij employer branding gaat het om het positioneren van jouw organisatie als een fijne en onderscheidende werkgever bij (potentiële) werknemers. Het gaat om het binden en betrekken van huidige werknemers en het interesseren en werven van potentiële werknemers.

Jobmarketing gaat vooral in op het op de juiste wijze uitzetten van de vacature/functie, zodat de juiste kandidaten bereikt worden en uiteraard solliciteren.

Maak jouw organisatie aantrekkelijk met employer branding

Het begint allemaal met employer branding, waarmee je je als werkgever aantrekkelijk zichtbaar maakt. Je laat hiermee zien welke visie en ambitie de organisatie heeft, welke werknemers er op dit moment werkzaam zijn, hoe jouw organisatie zich onderscheidt ten opzichte van concurrenten en vooral waarom mensen bij jouw organisatie (moeten) werken. Ook als je nog geen wervingsbehoefte hebt, is een goede employer branding strategie belangrijk, omdat hiermee de basis wordt gelegd voor de uitstraling van jouw organisatie.  

Denk hierbij aan het verhaal van jouw organisatie laten vertellen door de huidige werknemers. Dit zorgt ook voor een grotere betrokkenheid en binding van de huidige werknemers met jouw organisatie. De medewerker dus als ambassadeur van jouw organisatie. Potentiële werkzoekenden zullen jouw organisatie in overweging als werkgever.

Trek de juiste mensen aan met jobmarketing

Met een goede employer branding als basis aangevuld met jobmarketing zorg je ervoor dat je de juiste kandidaten aantrekt. Bij jobmarketing ligt de nadruk op het aantrekkelijk positioneren van de vacature/functie. Spreekt de vacature aan? Overtuigt de vacature en komt deze bij de juiste kandidaten binnen? Dit zijn de belangrijke elementen van jobmarketing.

Employer branding, job marketing én unieke content: samen sterk

Wil je jouw recruitmentmarketing laten slagen? Dan is het de kunst om de onderdelen employer branding (je werkgeversmerk), jobmarketing (het uitzetten van de vacatures) én het maken van sprekende content te bundelen. We zorgen ervoor dat de vacature aanspreekt, overtuigt en opvalt. Met als doel om snel en effectief de juiste kandidaat te bereiken. ipsis creëert unieke content in tekst, beeld en video, om hiermee via de meest geschikte en relevante kanalen de juiste doelgroep aan te spreken.

Samen met onze partner Wonderkind voeren wij gericht campagne en bereiken we tot wel 80% meer geschikte kandidaten.

Aan de slag met recruitmentmarketing

Wil jij de juiste kandidaten boeien én binden aan jouw organisatie? ipsis helpt bedrijven met recruitmentmarketing, zodat kandidaten vinden wat ze zoeken én om kandidaten te boeien en te binden aan de organisatie. Onze specialisten helpen jou graag bij het inzetten van recruitmentmarketing.

recruitment-nieuwsbericht.jpg (1)